Fornøyde studenter på USN

Illustrasjonsbilde studenter i Vestfold
3800 SVAR: 35 prosent av studentene på 2. og 5. studieår ved USN har svart på Studiebarometereret.

Årets studiebarometerundersøkelse viser at USN-studentene er fornøyde med både undervisning og veiledning.

USN-studentene er omtrent like fornøyde som gjennomsnittsstudenten her i landet, og like fornøyde som de var i fjor. På en skala fra 1-5 svarer studentene våre i snitt 3,9 på det som kalles for overordnet tilfredshet. 

Mer fornøyd med undervisning og veiledning

Undersøkelsen viser en liten, men gledelig økning i hvor fornøyde studentene er med:

  • Undervisningen, (hvor engasjerende og forståelig fagstoffet blir formidlet)
  • Veiledning, (hvor tilfredse studentene er med antall tilbakemeldinger, faglig veiledning og diskusjoner)
  • Faglig og sosialt læringsmiljø, (både studenter imellom og mellom studenter og de som underviser og veileder).

 Viserektor Stephan Hamberg mener at det er bra at studentene er litt mer fornøyde enn året, men understreker at vi ikke skal slå oss til ro med det:

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre studiekvaliteten ved USN. Utdanninger av høy internasjonal kvalitet er et av våre prioriterte strategiske mål. Vi skal sikre høy studiekvalitet gjennom forskningsbaserte undervisning, tett samarbeid med arbeidslivet og innovative i undervisningsmetoder.

Både nasjonalt og på USN svarer studentene ganske lavt på spørsmål om tilknytning til arbeidslivet. Det synes ikke Hamberg er så rart: 

–    De fleste av studentene har bare gått her i litt over et år når de svarere på disse spørsmålene. Når vi spør studentene etter studiene, sier flesteparten at de har vært i kontakt med arbeidslivet på en eller flere måter i løpet av studietiden. Kandidatundersøkelsen viser også at studentene våre kommer raskt ut i jobb og at de som studenter opplevde den kontakten de hadde med arbeidslivet som nyttig.

Stephan Hamberg Viserektor for utdanning Universitetet i Sørøst-Norge 

Bruker 34 timer i uka på studieaktivitet

Studiebarometer undersøker hvert år også hvor mye tid studentene bruker på studieaktivitet – både organisert studieaktivitet som undervisning og egenstudier som å lese pensum, løse oppgaver og delta i gruppearbeid. 

USN-studenter brukte i 2024 nær 34 timer i uka på samlet studieaktivitet. Det er litt mindre enn i fjor, men halvannen time mer enn gjennomsnittsstudenten i Norge. Undersøkelsen viser også at studenter på USN i fjor brukte 10,5 timer på betalt arbeid utenfor studiene. Det er en liten økning fra i fjor. 

Det bekymrer studentleder ved USN, Charlotte Nilsen:

–    Det er urovekkende at tiden USN-studenter bruker på betalt arbeid går opp. Det er viktig at studenter har både tid og overskudd til å faktisk studere. Kjøpekraften studentene får fra lån og stipend er redusert med 20 prosent siden 2002. Mange studenter må jobbe mer, og det vil på sikt måtte gå ut over studiene.

Studentleder Charlotte Nilsen foran campus Vestfold

 

Charlotte Nilsen påpeker også at studiebarometeret viser at det er rom for forbedring på flere studier. Hun er glad for at viserektor for utdanning understreker at USN skal fortsette å ha et sterkt fokus på økt studiekvalitet.


 

Studiebarometeret er en årlig nasjonal undersøkelse av studiekvalitet på alle landets bachelor- og masterstudier. Undersøkelsen gjennomføres av Nokut, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga.

Les mer om resultatene på studiebarometeret her: studiebarometeret.no/

Ti på topp

Her er studiene på USN med mest fornøyde studenter. 

Bachelor

  1. Marinteknisk drift
  2. Visuell kommunikasjon
  3. Nautikk
  4. Maskiningeniør, Porsgrunn
  5. Entreprenørskap og bærekraftig innovasjon
  6. Kulturledelse
  7. Sosiologi
  8. Friluftslivsveiledning
  9. Økonomi og ledelse, Vestfold
  10. Markedsføringsledelse

Master

  1. Språkdidaktikk
  2. Jordmorfag
  3. Kulturstudier
  4. Anestesisykepleie
  5. Innovasjon og ledelse
  6. Profesjonsfaglig digital kompetanse
  7. Pedagogikk
  8. Karriereveiledning
  9. Master i prosess-, energi- og miljøteknologi
  10. Master of Sceince i Human Rights og Master i samfunnsanalyse