Statsministeren fikk se inn i fremtiden

Statsminister Jonas Gahr Støre tester AR-briller.
NYE MULIGHETER: Statsminister Jonas Gahr Støre (AP) fikk oppleve hvordan AR-briller kan brukes til læring. Her sammen med stipendiat Walter Kibet Yego fra institutt for optometri, radiografi og lysdesign. (Foto: Jan-Henrik Kulberg/USN)

Det handlet mye om ny teknologi og involvering av studentene, da statsministeren besøkte campus Kongsberg mandag 30. januar.

Som en overbygning over det hele lå det nære samarbeidet med industri og næringsliv.

Det er et samarbeid som går mange år tilbake, og som la grunnlaget for det prisbelønte industrimaster-programmet som USN har blitt kjent for.

Studiemodellen ble født på Kongsberg, innen fagfeltet Systems Engineering. Den har spredt seg til en rekke andre masterutdanninger på USN og vært modell for de nye næringsbachelor-programmene.

Alle USNs fagmiljøer på Kongsberg samarbeider tett med industri og næringsliv, enten det handler om teknologi, økonomi og ledelse, arkitektonisk lysdesign eller optometri og synsvitenskap.

– Offentlig sektor kan lære mye av måten USN samarbeider med industrien og næringslivet på, sa statsminister Jonas Gahr Støre (AP).

Jonas Gahr Støre og ansatte fra USN og Statsministerens Kontor inne på campus Kongsberg.

Rundtur på campus

Statsministeren ble tatt imot av viserektorene Kristian Bogen og Ingvild Marheim Larsen, Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand (SP) og Arbeiderpartiets ordførerkandidat på Kongsberg, Marte Ødegården.

På en liten rundtur fikk Støre møte bachelor, master- og doktorgradsststudenter fra alle de tre instituttene som tilbyr studier på Kongsberg.

De viste ham prosjekter som de har jobbet med, og fortalte om pågående forskning blant annet innen optometri og synsvitenskap og computer science/robotics.

– USN er viktig for oss

Statsministeren fikk også møte representanter fra den lokale industrien, blant annet Hans Petter Blokkum, Group Executive Vice President i Kongsberg Gruppen.

– USN er viktig for Kongsberg Gruppen. Studentene er dyktige. Vi er veldig godt fornøyd med kvaliteten på dem og samhandlingen med universitetet, sa Blokkum.

Jonas Gahr Støre i USNs komposittlab med faglærer og studenter

Tar nærings-ph.d.

Statsministeren ble nysgjerrig da han fikk vite at en av Kongsberg Gruppens ansatte faktisk er i gang med å ta en doktorgrad ved USN.

Rune Andre Haugen fra Kongsberg Defence & Aerospace er doktorgradsstudent ved den nasjonale forskerskolen "Industrial Research School in Complex Systems". Der tar han en såkalt nærings-ph.d.

– Hva forsker du på, og hvorfor valgte du å starte på en doktorgrad så langt ute i karrieren, spurte statsministeren.

– Jeg vil gjerne utvikle meg enda mer faglig og forsker på testing av store systemer. Hvordan man kan gjøre slik testing enda mer robust, svarte Haugen.

Jonas Gahr Støre i samtale med stipendiat med masse mennesker rundt.

Statsministeren avsluttet besøket med å sitere Stefan Löfven, den tidligere sosialdemokratiske statsministeren i Sverige.

Da han ble spurt om han ikke var redd for ny teknologi, var svaret at han var mer redd for gammel teknologi. Det var et svar som Støre kunne skrive under på.

– Dere får til mye på Kongsberg. Det dere driver med er et eksempel for resten av landet. Norge kan gjøre store framskritt gjennom den kompetansen som dere sitter på, sa Jonas Gahr Støre.

Jonas Gahr Støre med ansatte, studenter og gjester. Gruppebilde

Dette stod på programmet:

• Informasjon om flerbrukshuset Krona, bygning og kunstverk.
  • Besøk i spesialrommet "Cave" - møte med stipendiater, demonstrasjon av AR/VR/XR teknologi, informasjon om følgene av manglende oppfølging av synsfeil hos barn og om ny forskning innen computer science / robotics.
  • Besøk i USNs komposittlab, den eneste av sitt slag for utdanning i Nord-Europa, med støtte fra Kongsberg Gruppen. Møte med foreleser og ingeniørstudenter som overrakte gaver i kompositt til Støre.
  • Besøk i "Dronesonen" USNs spesialrom for droneflyging. Møte med studenter og forskere.
  • Informasjon om USNs Industrimasterprogram og Nasjonal industriforskerskole i komplekse systemerer.
  • Mingling med studenter, ansatte ved USN og Fagskolen i Viken.