Våre første «lærermestere»

Tre bunadkledde kvinner med hver sin rose hopper jublende i været til ære for fotografen. Foto
ENDELIG FERDIG: De nybakte lektorene Torill Cathrine Kjoberg, Hannah Martine Haugen og Anne Mette Nordengen får ut litt overskuddsenergi etter seremonien. (Foto: Thomas Kjølberg)

Det aller første kullet fra den nye masterutdanningen for grunnskolelærere er uteksaminert fra USN.  – Det er en god følelse, sier nybakt lektor Torill Cathrine Kjoberg.

– Dere er ikke bare rustet for å kunne utgjøre en forskjell for hver enkelte elev, men også for å kunne bidra til videreutviklingen innen utdanningsfeltet og skolesektoren. Jeg håper dere vil fortsette å stille kritiske spørsmål og utnytter at dere har blitt gode på å finne relevant og kvalitetssikret kunnskap, sa Heidi Ormstad, viserektor for forskning ved USN, i sin tale til de ferske lektorene onsdag 5. juni, da det ble holdt avslutningsfest på Papirbredden i Drammen.

en lang rekke festkledde personer får utdelt roser. Foto

LES OGSÅ: Får 17 millioner til nyskapende undervisning

- Bygge stillas rundt dere 

Gjennom utdanningen har lærerstudentene fått gode anledninger til å smake på arbeidslivet som venter, gjennom blant annet egne profesjonsdager og flere praksisopphold. Blant de mange skolene USN samarbeider med for å gi lærerstudentene viktige praksiserfaringer, er Hallermoen skole i Drammen. Rektor der, Ingvild Waage, var sterkt til stede under avslutningen for de nyutdannede lektorene:

– Vår oppgave som skoleledere er å bygge stillas rundt dere som kommer rett fra lærerutdanningen. Nå er det vårt ansvar å skape trygge og gode rammer for at dere skal få en best mulig start i arbeidslivet. Dere er hjertelig velkomne, og vi gleder oss til å få dere på laget, sa rektor Waage.

Kunnskapsdepartementet har i samarbeidet med KS og organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning, utarbeidet nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere. 

Visedekan Hjørdis Hjukse, ved USNs Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, anbefalt de nyutdannede lektorene om å ta imot dette veiledningstilbudet og etterspørre det om det ikke finnes på skolen de ender opp ved. 

– Tillat deg å være ny i jobben. Ikke tro at alt du gjør må være perfekt. Dere må tørre å prøve, tørre å utforske, tørre å lære på den veien dere går. Det tar tid å bygge handlingskompetanse i møte med alle små og store oppgaver som lærerrollen rommer, sa Hjukse i sin tale.

LES MER: Kjemper om dobbelt fremragende

– På riktig vei

Sverre Sævarang og Erik André Ruud poserer for fotografen med jhver sin rose.Blant hedersgjestene onsdag var Sverre Sævarang. Nå er han bare en sommerferie unna å ta fatt på jobben som kontaktlærer for fjerdeklasse på Haugen skole i Oslo. Det var ikke gitt at det skulle gå så bra.

22. juli 2011 var han på Utøya og ble merket for livet av terrorangrepet. 

Han begynte på lektorprogrammet på Universitet i Oslo i 2013, men så seg nødt til å avbryte underveis. Etter en stund fant han motivasjonen til å prøve igjen, denne gangen på USN og campus Drammen.   

– Jeg har følt meg veldig hjemme på USN og kjent på mye støtte og drahjelp fra medstudenter, programledere, forelesere, administrasjonen, ja, alle jeg har hatt noe å gjøre med. Hele «USN-pakka» har egentlig vært helt fantastisk inkluderende, sier Sævarang.

Sammen med venn og nå tidligere medstudent, Erik André Ruud, gikk han løs på en masteroppgave som handlet om nettopp 22. juli, og hvordan lærere underviser om denne tematikken.

– Det var overraskende å se hvor lite konkretisert dette er, selv om 22. juli nå er spesifisert i læreplanen. Vi fant ut at det langt på vei har vært opp til hver enkelt lærer. Jeg tror det er mye usikkerhet rundt hvordan vi skal ta i dette, men det virker til å gå riktig vei, sier Sæverang.

Han viser til at det springer mye godt ut av 22. juli-sentret i Oslo, som både tilrettelegger for klasser som vil ha et undervisningsopplegg og for lærere som ønsker kursing. 

LES MER: Grunnskolelærerutdanning over landsgjennomsnittet (Studiebarometeret)

Første masterkullet med grunnskolelærere

Blant de mange studentkullene som er uteksaminert ved USN denne våren, finner vi det aller første fra den nye masterutdanningen for grunnskolelærere.

Totalt 228 grunnskolelærerstudenter fra våre campuser i Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold har nå fullført vårt nye, femårige utdanningsløp. De er i dag 300 studiepoeng rikere, noe som utgjør voldsomme 8000 tilbakelagte arbeidstimer.

De nyutdannede lektorene har i større grad enn tidligere grunnskolelærerkull lært å jobbe utviklingsorientert og forskningsbasert, har større faglig fordypning, og de kommer inn i arbeidslivet med oppdatert kunnskap og et nytt metodisk profesjonsblikk.