Hilde Solli

Førstelektor

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt for sykepleie- og helsevitenskap
Campus Porsgrunn (L-126)
Hilde Solli er førstelektor med PhD innen E-helse og velferdsteknologi, tilknyttet bachelorprogrammet i sykepleie, forskningsgruppene: - "Eldreforsk": https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/helse-og-velferd/eldreforsk/ - "Klinisk kompetanse i sykepleierutdanningen": https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/helse-og-velferd/klinisk-kompetanse-i-sykepleieutdanning/

Ansvarsområder

  • Underviser / veileder på bachelorprogrammet sykepleie, campus Porsgrunn
  • Emneansvar for baceloremnet: Klinisk sykepleie - sykehjem / boform med heldøgns omsorg og pleie 2.

Kompetanse

  • Simuleringsbasert læring
  • E-helse og velferdsteknologi
  • Kvaliative design og metoder

CV

Utdanning

PhD (2017)  Avhandling: ”Relationships in virtual context. Supporting older caregivers through telecare”. Det medisinske fakultet. Universitetet i Oslo,

Hovedfag i helsefag – Candidata Sanitas (Can. San) (2000 – 2003) Universitet i Oslo. Hovedfagsoppgave: «Skremmende, spennende, stressende – uten mulighet til å komme unna.  – En kartlegging og beskrivelse av sykepleierstudenters IKT – kompetanse». 

Candidata Magisterii (Can. Mag.) (2000) Universitetet i Oslo 

Sykepleievitenskap grunnfag (1999) Universitetet i Oslo

Pedagogikk mellomfag (1998) Universitetet i Oslo

Sosialpedagogikk grunnfag (1995 – 1997) Høgskolen i Telemark

Eksamen Philosophicum (1995) Universitetet i Oslo

Spesialutdanning i intensiv sykepleie (1990 - 1992) Telemark Sentralsykehus

Lederutdanning for helse - sosialsektoren (1988 - 1990) NKI Brevskole

Grunnutdanning sykepleie (1977 - 1979) Diakonissehusets sykepleierskole 

Publikasjoner

Solli, H., Bjork, I. T., Hvalvik, S., & Helleso, R. (2017). Like an extended family: Relationships that emerge when older caregivers use written messages to communicate in an ICT-based healthcare service. Inform Health Soc Care, 1-11. doi:10.1080/17538157.2017.1364245

Solli, H. (2017). Relationships in virtual context : supporting older caregivers through telecare. Dissertation for the Degree of PhD 2017. Institute of Health and Society. Faculty of Medicine, University of Oslo.  Oslo: Reprosentralen, University of Oslo. ISBN 978-82-8377-087-2UIO  

Reierson, I. Å., Solli, H., & Bjørk, I. T. (2015). Nursing Students' Perspectives on Telenursing in Patient Care After Simulation. Clinical Simulation in Nursing, 11(4), 244-250. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2015.02.003

Solli, H., Hvalvik, S., Bjørk, I. T., & Helleso, R. (2015). Characteristics of the relationship that develops from nurse-caregiver communication during telecare. Journal of Clinical Nursing, 24, 1995-2004. doi:10.1111/jocn.12786

Solli, H., Bjørk, I. T., Hvalvik, S., & Hellesø, R. (2012). Principle-based analysis of the concept of telecare. [x]. Journal of Advanced Nursing, 68(12), 2802-2815. doi:10.1111/j.1365-2648.2012.06038.x

Solli, H. (2009). Nyutdannede sykepleieres utvikling fra handlingsberedskap til handlingskompetanse. Sykepleien forskning (Sekundærartikkel) (1), 52-60. https://sykepleien.no/sites/default/files/documents/forsknings/154006.pdf?c=1410453150

Solli, H. (2008). Nyutdannede sykepleieres utvikling fra handlingsberedskap til handlingskompetanse. Klinisk Sygepleje, 22(3), 4-13. https://ezproxy1.usn.no:3325/klinisk_sygepleje/2008/03/nyutdannede_sykepleieres_utvikling_fra_handlingsberedskap_t

Reierson, I. Å., & Solli, H. (2007). Nett-generasjonens inntog i sykepleierutdanningen dokumentasjon. Norsk selskap for sykepleieforskning, 9(3), 15-26. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2438289  

Solli, H., & Reierson, I. (2006). Fra mesterlære til selvstudium. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 8(4), 35-50. https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2438224/Fra_mesterlaere.pdf?sequence=2&isAllowed=y