Det gror godt på forfatterstudiet

Forfatterdebutanter i 2020 og 2021
Åtte tidligere forfatterstudenter har debutert siden starten av 2020. Øverst f.v.: Anne M.G. Jernquist, Helga S. Battin, Camilla B. Johansen, Ingrid Tørresvold. Nederst f.v.: Kjetil Nordengen, Malin C.M. Rønning, Pia-Mathilde Henriksen, Sarah S. Ogunbona.

I 2020 og så langt i 2021 har hele åtte tidligere studenter fra forfatterstudiet ved Universitetet i Sørøst-Norge debutert som forfattere.

Forfatterstudiet ved campus Bø ble etablert av Eldrid Lunden, forfatter og professor emerita i skrivekunst, i 1982. Gjennom de snart 40 årene studiet har eksistert, har lista over norske forfattere med en fortid i Bø stadig vokst.

I løpet av 2020 etablerte hele sju tidligere studenter som forfattere, og to av dem ble nominert til Tarjei Vesaas' debutantpris og Kritikerprisen.

Debutanter fra USNs forfatterstudium

Helga Songsøygård Battin debuterte med boka Rosehagtornen, utgitt på Samlaget. Hun bor i Tokke i Telemark.
Helga Songøygard Battin

Malin C.M. Rønning fra Porsgrunn debuterte med boka Skabelon, utgitt på Forlaget Oktober. For Skabelon fikk hun Subjekt-prisen i 2020, og hun ble også nominert til Tarjei Vesaas' debutantpris 2020. Hun har gått på Litterär gestaltning i Göteborg i tillegg til forfatterstudiet i Bø.
Malin C. M. Rønning

Ingrid Tørresvold fra Trondheim debuterte med boka Hilsen Ruth på Cappelen Damm forlag. Hun har også en master i nordisk litteratur.
Ingrid Tørresvold

Kjetil Nordengen debuterte med boka Kaptein på egen skute på Cappelen Damm forlag. Han er utdannet sosiolog og elektriker og har spilt i rockeband.
Kjetil Nordengen

Pia-Mathilde Henriksen debuterte med boka Hvad med hvalerne?, utgitt på Forlaget Brændpunkt i Danmark. Forfatterstudiet har stadig flere søkere fra Danmark, og Bø har blitt et viktig sted å følge med på for den danske forlagsbransjen.
Pia-Mathilde Henriksen

Anne Marie Guldahl Jernquist debuterte med boka Høye damer i høye hæler på Forlagshuset Commentum. Hun er også kvinnen bak Facebook-gruppa med samme navn, en gruppe for kvinner over 180 cm.
Anne Marie Guldahl Jernquist

Sarah Smith Ogunbona debuterte med boka Globus på Forlaget Oktober. For Globus ble hun nominert til Tarjei Vesaas' debutantpris 2020. Hun har også studert ved Litterär gestaltning i Göteborg.
Sarah Smith Ogunbona

Så langt i 2021 har forfatterstudiet kunnet gratulere en tidligere student med debuten. Camilla Bogetun Johansen debuterte med Egen maske først på Cappelen Damm i februar i år.
Camilla Bogetun Johansen

Tidligere student Helene Guåker har flere bøker for både voksne og barn bak seg siden debuten i 2009. I 2020 ble hun nominert til Kritikerprisen for Høgspenning livsfare, som kom ut på Samlaget.
Helene Guåker

I februar i år ble det kjent at Eldrid Lunden, forfatter og grunnlegger av forfatterstudiet i Bø, ble tildelt Svenska Akademiens nordiska pris for 2021. Andre norske prisvinnere er blant annet Kjell Askildsen, Karl Ove Knausgård, Dag Solstad og Jon Fosse. Prisbeløpet er det nest høyeste Svenska Akademien deler ut etter Nobels litteraturpris.
Eldrid Lunden

LES OGSÅ: Et drømmeår på forfatterstudiet i Bø