Nye utvekslingsmuligheter for barnehagelærerstudenter

FRA VENSTRE: Uteområde ved Grangaard barnehage i Jelling, uteområde i barnehagen Kita Halberstrasse i Berlin og hovedbygningen ved Fröbel-Haus-skolen i Berlin,
FRA VENSTRE: USNs Siri Bjørnstad, Heather Down Johannsen, Janne Ekholdt Hilleren, Henriette Oseth Andersen, Anne Landsverk, Marie Bonde Olesen sammen med kollegaer fra UCL.

Samarbeid med barnehagelærerutdannere i Danmark og Tyskland gir studentene våre mulighet for praksisopphold i Odense/Jelling og Berlin.

Hovedmålet med prosjektet Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen er å få en betydelig og varig økning i antall barnehagelærerstudenter som tar et utvekslingsopphold i løpet av studietiden. Praksisopphold i utlandet er inkludert i målsettingen.

Som følge av arbeidet med dette Utover grenser og bygge broer-prosjektet har vi allerede fått på plass og iverksatt praksisutveksling for våre barnehagelærerstudenter i Italia. De første studentene våre dro sørover i februar 2022.

Nå har vi også fått på plass nye samarbeidspartnere i Tyskland og Danmark:

Våren 2023 sender USN sine første studenter på praksisutveksling til PHFs partnerbarnehager i Berlin: Kita Olbestrasse og Kita Hauberstrasse i sentrum av Berlin.

Samtidig skal USN ha studenter fra PFH på innveksling i våre partnerbarnehager.

Dessuten får våre studenter tilbud om å gjennomføre praksis i UCL sine partnerbarnehager i Danmark, og det er også et ønske fra UCL om å sende sine studenter for lengre praksisopphold ved USNs partnerbarnehager.

En bredt sammensatt delegasjon fra USN besøkte nylig samarbeidspartnerne ved Pestalozzi-Fröbel-Haus (PFH) i Berlin og ved UCL University College i Odense og Jelling. Se bilder øverst, her.

Om prosjektet

Nettside: usn.no/blu-utovergrenser
Navn: Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen
Prosjektledere: Kristin Danielsen Wolf og Therese Breen Brudevoll
Fagfelt: utdanningsforskning, pedagogikk og didaktikk
Mål: en betydelig og varig økning i antall barnehagelærerstudenter som tar utvekslingsopphold i utlandet i løpet av studietiden på USN.
Finansiering: egenfinansiering + 3 millioner kroner fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom programmet «Økt studentmobilitet i 3-årige profesjonsutdanninger»
Prosjektperiode: 2021-25