Studenter lærer å bygge motor med Lego

Elektroingeniørstudenter som bygger Lego i klasserommet
LEGO I UNDERVISNINGEN: Elektroingeniørstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge bruker Lego i fysikkundervisningen. – Vi får testet teorien i praksis, sier Zakaria Ahmed (til venstre) og Daniel Rasmussen. (Alle foto: An-Magritt Larsen)

Med legobrikker, kobbertråd og magneter bygger ingeniørstudentene elektriske motorer. Her får de testet teori i praksis.

– Er det mulig å ringe en venn? Eller vi trenger ikke. Vi har en idé om å lage et magnetfelt med spoler som skal drive rotoren rundt, sier Daniel Rasmussen (28) og Zakaria Ahmed (24).

Elektroingeniørstudentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har fått utdelt et brikkesett fra Lego med mange muligheter, kobbertråd og magneter. Dagens utfordring er å bygge en fungerende motor.

– En morsom og annerledes måte å lære på. Her får vi testet teorien fra fysikktimene i praksis, sier ingeniørstudentene, og gyver løs på oppgaven med stor iver.

LES OGSÅ: Studenter har laget beredskapskampanje

Lego testes for første gang

Undervisningsdagen med Lego er lagt opp som en konkurranse for andreårsstudentene på bachelor i elektroingeniør ved campus Porsgrunn.

Her gjelder for studentene å aktivisere fysikkforståelsen og samarbeide om å lage et best mulig design for en motor som roterer raskest, har minst støy og kan heise opp en legofigur. Legopokal og kinobilletter vanker til de beste byggerne.

Nærbilde av Lego-motor

– En bevisst bruk av denne typen læringsverktøy skal gi studentene økt faglig forståelse, praktisk erfaring og økt faglig engasjement ved at de ser relevansen av fysikk for elektroutdanningen. Samtidig har de det gøy sammen, sier førsteamanuensis Elin Fjeld ved institutt for elektro, IT og kybernetikk.

Legomotorkonkurransen testes for første gang i år i fysikkemnet om elektromagnetisme, og er valgfri for studentene. På sikt håper Fjeld å utvikle et bra opplegg med Lego i undervisningen som eventuelt også kan innlemmes i fysikkemnet ved andre campus.

– I emnet lærer studentene blant annet den grunnleggende fysiske loven som sier at en strømførende leder som plasseres i et magnetfelt, påvirkes av en magnetisk kraft. Ved hjelp av Lego ønsker vi å vise studentene at ingeniører med god fysikkforståelse kan utnytte denne grunnleggende fysiske loven, sammen med smart design, til å få en motor til å rotere, forklarer Fjeld.

LES OGSÅ: Slik kan du bli elektroingeniør

Imponert over ideene

Brikker og vinnerpokaler er spesialbestilt fra Lego-konsernet, og personlige diplomer produsert av USNs hustrykkeri. Dagens brikkemestere er avdelingsingeniør Bjørn Vegard Tveraaen og overingeniør Fredrik Hansen.

– Vi har testet konseptet i forkant og forsikret at det er mulig å bygge en fungerende motor av hvert legosett vi har satt sammen. I tillegg inneholder settene nok brikker til at studentene kan være kreative på design, forklarer brikkemesterne.

Abdel Sadaqi tester om motoren fungerer ved verktøystasjonen

Noen studenter har bygd Lego i barndommen, noen har ingen erfaring med Lego og et par er fortsatt ivrige byggere på voksenlego.

– Å bruke Lego på denne måten i undervisningen er en gøy utfordring, sier Pål Sveberg (22), Thea Ditlefsen (23) og Jens Meen (23) på samme lag.

Studentene har fire og en halv time på seg til å gjennomføre byggingen. I løpet av tiden har de mulighet til å få tips og råd fra brikkemesterne. Nedtellingen vises på storskjerm foran i undervisningsrommet.

– Spennende å se om motoren vil fungere, sier Anders Skogli (22) og Knut Nenseth (22). – Tror vi kan sette en magnet oppå der. Da får vi to polpar, fortsetter lagkameratene planleggingen av legomotoren sin.

Ved verktøystasjonen lodder studentene kobbertrådene, fester magnetene med limpistol og tester om motoren faktisk fungerer før innlevering. Den endelige testingen står brikkemesterne for mens studentene spiser pizza.

– Vi er imponert over innsatsen. Studentene har tenkt gode løsninger, og det er interessant å se alle ulike variantene. Mange gjør det svært bra her, sier brikkemesterne før premieutdelingen.

LES OGSÅ: Utdannes til arbeidslivet