Laura gir deg været med romteknologi

Nærfoto av Laura som ser rett i kamera og smiler
ATTRAKTIV SOM INGENIØR: Med en ingeniørutdanning er du svært attraktiv på jobbmarkedet. Laura Sletbakk ble ansatt i Kongsberg Gruppen som nyutdannet dataingeniør.

Laura Helene Sletbakk visste tidlig at hun ville bli ingeniør. I dag jobber hun med avansert romteknologi som blant annet gir oss værmeldingen.

Har du sjekket om det blir pent vær på lørdag og søndag? Du har kanskje også lastet ned yr-appen på mobilen og bruker den jevnlig?

Å overvåke og forske på været er blitt en ganske avansert IT-jobb. Bak sensorer og datateknologi sitter ingeniører og teknologer og mater maskinene med data. I den andre enden får du svar på om det blir sol og grillvær, snø, vind eller regn.

En av ingeniørene er Laura Helene Sletbakk. Hun er utdannet dataingeniør ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) – og angrer ikke et sekund på valget.

Som programsjef i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), divisjon Space & Surveillance, er hun med på å levere satellittdata for blant annet meteorologiske institutter i hele verden.

– Satellittdataene blir brukt til å melde været som vi ser på yr.no, Nrk og andre værmeldingstjenester, forteller Sletbakk.

LES OGSÅ: Flere jenter trengs i teknologibransjen

Et hav av muligheter som ingeniør

Med en ingeniørutdanning får du være med på å utvikle ny teknologi og nye produkter, og bidra til å løse mange av vår tids største utfordringer. Sletbakk har sett en enorm utvikling innen digital teknologi de siste årene – en utvikling som bare vil fortsette.

– Tilgang til enorme datamengder fra satellitt, droner og andre datakilder vil kreve verktøy for analysering og bruk av data på nye måter. Vi vil se nettverk av enheter som er tilkoblet hverandre og som igjen skaper nye brukerbehov, sier Sletbakk.

Hun skrev hovedoppgave for Kongsberg Defence and Aerospace, Naval Systems, og fikk fast jobb rett etter studiene. Kongsberg Gruppen er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart.

USN tilpasser utdanning og forskning til behovet fra arbeidslivet, og samarbeider tett med Kongsberg Gruppen og andre bedrifter i regionen for en bærekraftig samfunnsutvikling.

Illustrasjonsbilde av satelitt i verdensrommet

– Den raske teknologiutviklingen vil skape nye arbeidsplasser og kreve flere ingeniører fremover. En ingeniørutdanning gir deg mulighet til å være med på å forme morgendagens teknologi. Utdannelsen er nøkkelen inn i arbeidslivet, og som ingeniør kan du ha mange ulike roller, sier Sletbakk.

Hun er ikke alene om å være ettertraktet på arbeidsmarkedet med en ingeniørutdanning fra USN. Ni av ti nyutdannede teknologer og realister er i jobb innen fem måneder, viser Teknas arbeidsmarkedsundersøkelse for 2019.

72 prosent av medlemmene i fagforeningen til naturvitere og teknologer med mastergrad har fått jobb før de er ferdige med studiene, og over 90 prosent er i jobb fem måneder etter avsluttede studier.

Lønnsutviklingen for teknologene er dessuten den sterkeste på fem år, ifølge Teknas lønnsstatistikk for 2019. Begynnerlønnen for Tekna-medlemmer lå i fjor på 545 000 kroner.

LES OGSÅ: Du kan bli ingeniør uten å være mattegeni

Tett på arbeidslivet som USN-student

Som universitet er vi opptatt av å gjøre studentene godt rustet til yrket de utdanner seg til. Vi sørger for at studentene får innblikk i arbeidslivet under hele utdanningen gjennom praksis, karrieredager, bedriftsbesøk, mentorordninger og reelle utfordringer levert fra industrien til bachelor- og masteroppgaver.

Sletbakk studerte midt i et teknologisk smørøye ved USNs campus på Kongsberg, industribyen som har flere av landets mest innovative bedrifter.

– Samarbeidet mellom USN og industrien i Kongsberg er svært nyttig. Studentene får relevante oppgaver og industrien får nytte av unge studenter som ser problemstillinger fra et annet perspektiv, sier Sletbakk.

Profesjonsutdanningene har praksis som en integrert og obligatorisk del av studieprogrammet. Noen studier gir mulighet til internship som kombinerer studier og praksis i en bedrift, mens i andre studier inngår betalt jobb hos en av USNs samarbeidspartnere.

Laura sitter på kontoret i kontorstol foran PC med hnedene på tastaturet og smiler til kamera

– Relevante sommerjobber under studiene gir en forsmak på arbeidslivet og nyttig erfaring for videre studier, sier Sletbakk.

– Jeg ønsker spesielt å trekke frem industrimasterstudiet hvor studentene får praksis i arbeidslivet mens de studerer. Kombinasjonen av teori og praksis gir en ekstrem bratt læringskurve og modenhet.

LES OGSÅ: Hva skal du bli? Ta utdanningstesten her

Slik kan du bli ingeniør

Ingeniørarbeidsplasser finnes i hele spennet fra praktisk arbeid til teori. Her er våre veier til ingeniørutdanning:

USN tilbyr flere bachelorgrader i ingeniørfag, mastergrader, årsstudium og etter- og videreutdanning innen ingeniøryrket.