Ny som lærer
Veiledningstilbudene i kommunene skal være en planlagt, systematisk og strukturert prosess som gjennomføres individuelt og/eller i gruppe med en kvalifisert veileder (se tilbud om veilederutdanning under).
Det er nå utviklet nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring: Nasjonale rammer for veiledning
Ta gjerne kontakt med våre teamledere for mer informasjon om lokale og regionale ordninger:
- Buskerud: Knut-Rune Olsen
- Vestfold: Liv Torunn Eik
- Telemark: Heidi Østland Vala
- Østfold: Geir Sverre Luthen
Det nasjonale nettverket Veiledning for nyutdannede lærere består av lærerutdannere fra alle landets lærerutdanningsinstitusjoner. Nettverket er en viktig arena for profesjonskvalifisering i overgangen fra utdanning til yrke og utvikling av bærekraftige veiledningsordninger. Nettverket ledes av Eva Bjerkholt (USN). www.nyutdannede.no
Kontaktperson: Tonje Harbek Brokke
Veilederutdanningene
Studiene skal kvalifisere for veiledning av studenter i lærerutdanning, av nyutdannede og i kollegagrupper. Studiene skal også stimulere til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser i barnehage og skole.
Les mer om studietilbudene: