Debatt: Skolevegring og barn som begår kriminelle handlinger

Paneldeltakerne stående på rekke på scenen om bord i Berntine
ARENDALSUKA 2024: Førsteamanuensis og nestleder Vibeke Krane (til venstre) for forskningsområdet oppvekst, tilhørighet og livsmestring ved Universitetet i Sørøst-Norge ledet debatten om fengslende omsorg. Paneldeltakere var Thov Midtsund Nordbø i Barneombudet, Åsmund Steine i Bjørgvin ungdomsfengsel, Helle Baadsvik i Bufetat, Erik Stene i Barnevernsinstitusjonsutvalget og Shimron Mohd i Landsforeningen for barnevernsbarn. (Foto: An-Magritt Larsen)

Hvordan kan vi løse utfordringene med skolevegring, barn med komplekse behov som begår alvorlig kriminalitet og lærere som ikke har tilstrekkelig kompetanse til å håndtere utfordringene i klasserommene? Se og hør debattene fra Arendalsuka 2024.

På Arendalsuka inviterte Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til debatter om skolevegring, laget rundt skolen, hva som må til for at skolen skal bli mer variert og praktisk, og omsorg for barn med komplekse utfordringer som begår kriminelle handlinger.  

Temaene er en del av USNs satsing på oppvekst, tilhørighet og livsmestring, som er et av universitetets strategiske forskningsområder.

Arendalsuka regnes som årets viktigste møteplass, og markerer starten på den politiske høsten hver august i uke 33. Politikere, næringsliv, organisasjoner og akademia fra hele landet møtes i sørlandsbyen for å diskutere samfunnsspørsmål, med nesten hele norsk presse til stede.

USN deltar med debatter og samtaler om bord på ishavsskuta Berntine, der våre fagfolk diskuterer sammen med flere kjente aktører.

Her kan du se debattene våre om oppvekst, tilhørighet og livsmestring fra Arendalsuka 2024:

Skolevegring – hva er egentlig problemet?

 

 

Når laget rundt skolen forvitres

 

 

En fremtid uten praktiske ferdigheter?

 

Fengslende omsorg? En samtale om omsorg for barn som begår kriminelle handlinger

 

 

Om debattene

  • Skolevegring – hva er egentlig problemet?

Skolevegring, også kjent som ufrivillig fravær, øker blant barn og unge i Norge. Dette fenomenet reiser spørsmål om skolens funksjon og barns økende sensitivitet.

Forskning viser at mange av disse barna og ungdommene egentlig ønsker å gå på skolen, men likevel klarer de det ikke. Fraværet beskrives derfor som ufrivillig. Disse elevene skiller seg fra dem som skulker eller er syke.

I denne debatten utforsker vi mysteriet rundt skolevegring og ufrivillig skolefravær, samt finne løsninger for å redusere fraværet og inkludere disse elevene i skolen.

I panelet

Marie-Lisbet Amundsen, professor ved USN

Hege Nilsen, direktør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Bjørn Furulund, rektor ved Marker skole i Østfold

Maiken Marie Jordal, stipendiat ved Høgskulen i Volda

Ordstyrer: Professor og visedekan Tine S. Prøitz ved USN

 

  • Når laget rundt skolen forvitres

Skolen opplever stadig nye forventninger til hva den skal romme av innhold og løse av samfunnets utfordringer, helst mellom halv ni og to. Elevgruppen er mer mangfoldig og kompleks enn tidligere. Det rapporteres om økt mobbing, vold og rus i skolen, og ansatte som opplever å ha få virkemidler for å gripe inn eller forebygge hendelser som vold, salg av rusmidler eller elever som tar med kniv til skolen.

Mindre tid brukes på undervisning og mer på konflikter og oppgaver som går utover vanlig relasjonsbygging. Selv om støtteetatene eller «laget rundet barnet» besøker skolen, blir tiden først og fremst brukt til møter med ledelsen. Lærerne i klasserommene står med det reelle ansvaret, men kan føle at de ikke har tilstrekkelig kompetanse og ressurser til å håndtere utfordringene som møter dem.

Vi spør panelet:

  • Hva må gjøres?
  • Hvem skal ta ansvar for å utføre det «alle» vil?
  • Hvordan kan vi få til en forandring før det er for sent?

I panelet

Elise Waagen, utdanningspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet

Stig Johannessen, leder i Skolelederforbundet 

Helga Aune, advokat og partner i EY Norge

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

Madelen Kloster, leder i Elevorganisasjonen

Ordstyrer: Dosent i pedagogikk og leder av strategisk forskningsområde oppvekst, tilhørighet og livsmestring, Mette Bunting, ved USN

 

  •  En fremtid uten praktiske ferdigheter?

Norsk skole sliter. Det er på tide å spørre om formen på undervisningen og digitaliseringen av skolen er slik den bør være for at elevene skal bli klare for fremtidens arbeidsliv.

Det er uttrykt bekymring for at elevene sitter for mye stille i klasserommet, mangler grunnleggende motoriske ferdigheter og sliter med motivasjon. 

Regjeringen hevder at svaret ligger i en mer variert og praktisk skole, men hva innebærer det og hva er egentlig problemet? Forskere som har fulgt skolens utvikling, peker på de praktiske og estetiske fagene som avgjørende for å løse skolens problem.

Vi spør panelet:

  • Hva må til for at skolen skal bli mer variert og praktisk? 
  • Kan estetiske opplevelser, kreativitet og praktisk utøvelse føre til mer læring?

I panelet

Elise Waagen (Ap), utdanningspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet

Kristin Saga, regionsdirektør i NHO Vestfold og Telemark

Jorunn Spord Borgen, professor ved Universitetet i Sørøst-Norge

Ingrid Holmboe Høibo, stipendiat ved USN

Ordstyrer: Studieleder Petter William Hansen ved OsloMet

 

  • Fengslende omsorg? En samtale om omsorg for barn som begår kriminelle handlinger

Hvordan kan vi bedre ivareta ungdommene med omfattende og komplekse behov som begår alvorlig kriminalitet?

Barnevernsinstitusjonene til Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) spiller en viktig rolle i å sikre trygge oppvekstsvilkår for sårbare barn og unge. Likevel får de kritikk for manglende tiltak til ungdom som begår kriminelle handlinger, og for at ungdommene som får institusjonsplass begår ny kriminalitet.

Barn og ungdom som søkes til barnevernsinstitusjoner har omfattende og komplekse behov som barnevernet ikke makter å løse alene. Barnevernet og kriminalomsorgen har ulike strukturelle, juridiske og faglige rammer. Kan vi dele og hente erfaringer fra flere for å kunne hjelpe barna og ungdommene bedre enn vi gjør i dag? Hvordan kan vi best beskytte ungdommene samtidig som vi beskytter samfunnet?

I panelet

Erik Stene, utvalgsleder i Barnevernsinstitusjonsutvalget

Thov Midtsund Nordbø, seniorrådgiver i Barneombudet

Åsmund Steine, assisterende fengselsleder ved Bjørgvin ungdomsfengsel

Helle Baadsvik, avdelingsdirektør i Bufetat

Shimron Mohd, styremedlem i Landsforeningen for barnevernsbarn

Ordstyrer: Førsteamanuensis og nestleder av strategisk forskningsområde for oppvekst, tilhørighet og livsmestring Vibeke Krane ved USN