Studier Finn studier Videreutdanning Søknad og opptak Ledige studieplasser Studie- og emneplaner Utveksling til utlandet Praksis Vi hjelper deg med studievalget Studiestart Utdanning med lønn Studentliv Livet som student Bolig og velferd Muligheter under studiene Tilrettelegging og studentstøtte Alumni Forskning Forskningsgrupper og senter Barnehage, skole og høyere utdanning Friluftsliv, idrett og kroppsøving Helse og velferd Humanistiske fag Kunstnerisk utviklingsarbeid Maritim virksomhet Natur, helse og miljø Naturvitenskap Synsvitenskap Teknologi Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag Økonomi, ledelse og regulering Oppdragsforskning Doktorgradsutdanning Våre ph.d.-utdanninger Ph.d.-handbok Stipendiatsiden Disputaser Doktorkreering Industriforskerskolen i komplekse systemer Strategiske forskningsområder Demokrati, samfunnsorganisering og styring Energi, klima og miljø Fremtidens helse og velferdstjenester Oppvekst, tilhørighet og livsmestring Regional verdiskapning Forskningsformidling Lørdagsuniversitetet Forskingsdagane Forskningsforedrag på bestilling Forskningstimen Prosjekter Prosjekter finansiert av Forskningsrådet Fremragende sentre EU-finansierte forsknings- og innovasjonsprosjekter Andre prosjekter Internasjonale utdanningsprosjekter Ekspertliste FoUI-eksperter Publisert forskning Om USN Organisering Organisasjonskart Leiinga Styret Råd, utval og ombod Fakultet Strategi og visjon Biblioteket IT-tjenester Brukerveiledninger Kvalitetssystemet Si ifra Regelverk Beredskap og krisehandsaming Campusene Ledige stillinger Jobbe hos USN? Kontakt oss Tilsette Presse Toppledelse Ekspertliste Samarbeid med oss Campusene favorite_border

Mine studier

  • Beklager, her gikk noe galt. Vi har problemer med favorittmarkeringer for øyeblikket.
en favorite_border Meny close

Studentene i kvalitetsarbeidet

Slik kan du gjøre en forskjell for din og andres studiehverdag

Hjerne som trener

Målet for arbeidet med studiekvalitet er at alle studentene skal oppnå best mulig utvikling.

Studentenes bidrag i emne- og programevaluering

Dine innspill er viktige, og ved å delta i evalueringer kan du være med på å utvikle dine emner og ditt studieprogram.

Emneevaluering

Emneevaluering gjennomføres hver gang et emne går. Studentenes evaluering er delt i en evaluering underveis i undervisningsperioden og en sluttevaluering.

Evaluering underveis i undervisningsperioden

Evaluering underveis gjør at studentene kan komme med tilbakemelding mens emnet går. Det er også en mulighet til å ha dialog om undervisning og læring.
Det er emneansvarlig som velger metode og tidspunkt for underveisevalueringen.

Sluttevaluering
Studentenes sluttevaluering gjennomføres i form av en digital spørreundersøkelse i Canvas.

Spørreskjemaet består av:

  • sentralgitte spørsmål som er felles for alle emner
  • eventuelt andre spørsmål som emneansvarlig selv legger inn

Spørreundersøkelsen i Canvas er normalt åpen i en fastsatt tidsperiode på slutten av semesteret og før eksamen.

Emneansvarlige kan justere tid for når undersøkelsen skal være åpen slik at det passer best mulig til det aktuelle emnet.

Oppfølging av emneevaluering

Etter at studentenes sluttevaluering er gjennomført, skal emneansvarlige ha et møte med de kulltillitsvalgte der man går gjennom resultatene og evtentuelle tiltak som skal gjennomføres.

Studieprogramevaluering

Årlig programevaluering

  • Programansvarlig har ansvar for utarbeidelse av den årlige programrapporten. Arbeidet skal blant annet sikre:
  • at studentenes mening om studieprogrammet blir analysert og vurdert som en del av evalueringen
  • at det iverksettes forbedringstiltak der det er nødvendig

Studenttillitsvalgte skal få kopi av rapportene, og rapportene skal behandles i programutvalgene. 

Studiebarometeret

Hvert år blir andreklassestudenter på bachelor- og masterprogram, invitert til å svare på studentundersøkelsen Studiebarometeret. Resultatene fra undersøkelsen blir brukt i kvalitetsarbeidet ved USN.

Periodisk evaluering

Et studietilbud skal gjennomgå en periodisk evaluering minimum hvert sjette år. Evalueringene gjennomføres av en bredt sammensatt komité evalueres av en komité. Komitéen består av en student, eksterne faglige representanter og en deltaker fra det profesjons- eller samfunnsområde som studietilbudet inngår i.

Medvirkning og studentrepresentasjon

Det er mange måter du kan bidra på som betyr noe for utviklingen av studiekvaliteten. Du kan for eksempel engasjere deg i studentdemokratiet.

Du kan også engasjere deg ved å delta i ulike råd eller utvalg:

Læringsmiljø

Studentenes læringsmiljø består av:

  • Fysisk læringsmiljø 
  • Psykososialt læringsmiljø 
  • Organisatorisk læringsmiljø 
  • Digitalt læringsmiljø 
  • Pedagogisk læringsmiljø 

Du kan lese mer om dette på HK-dir/universell utforming, tilrettelegging og læringsmiljø.

Her kan du lese mer om Læringsmiljøutvalet (LMU).

Livet som student

Universitetet har en rekke ordninger som legger til rette for at studietiden skal bli både hyggelig og lærerik.

  • Førstesemesterordningen for deg som er ny student
  • Studiekvalitetsuka
  • OLA-ordningen (Onboarding Learning Alliance) - her lærer du gode studiestrategier
  • Akademisk skrivesenter

I tillegg til ordningene som er nevnt ovenfor, har USN en rekke andre tiltak og tilrettelegginger for studenter:

  • Mentorprogram i overgang fra studier til arbeidsliv
  • Samtaletjenester (Studentprestene og SSN Helse) 
  • Tilrettelegginger for toppidrettsstudenter
  • Tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelse
  • Studentinkubator i et eksisterende gründermiljø
  • Akademisk språkkafé
  • NAV-samarbeid
  • Universell utforming

Les mer om ulike ordninger og livet som student ved USN.

Studentsamskipnaden

Studentsamskipnaden (SSN) tilbyr deg en rekke gode tjenester, blant annet serveringssteder, studentboliger, SSN Helse.

Et godt studentliv – Studentsamskipnaden

Studentombudet

Studentombudet kan hjelpe deg i saker som gjelder din studiesituasjon.

keyboard_backspace  Alt om kvalitetssystemet