Det var kollegaer på Universitetet i Sørøst-Norge, sammen med hans kollegaer fra Stokke ungdomsskole, som nominerte Karl Petter Fon til prisen.
Prisen blir delt ut av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i forbindelse med Det Norske Videnskaps-Akademis årsmøte 5. mai.
Prisen har som formål å premiere lærere som gjør en uvanlig god faglig og pedagogisk innsats i den norske skolen.
Priskomiteen begrunner årets tildeling slik:
«Karl Petter Fon blir framhevet som en som har lagt ned en ekstraordinær faglig og pedagogisk innsats, han har vist en unik interesse og innsats både for elevene og for kroppsøvingsfaget. Han har alltid vært vitebegjærlig og interessert i skoleutvikling og elevenes læring. Han viser evne til innovasjon og samarbeid til elevens beste. Aller viktigst for denne nominasjonen er Fons engasjement og bidrag over tid for kroppsøvingsfaget. Fon har også tatt initiativ til en kobling av volleyballundervisningen og en pedagogisk modell kalt «Sport Education». Han har deltatt aktivt i samfunnsdebatten gjennom flere kronikker, og vært en pådriver for et mer inkluderende kroppsøvingsfag der elever vurderes på en rettferdig måte. Han har også utmerket seg i rollen som praksislærer for lærerstudenter og med faglig og pedagogisk tyngde tilrettelagt for å gi studentene erfaring med nye og moder-ne tilnærminger til undervisning.»
– Jeg er veldig takknemlig for at jeg ble både nominert av kollegaer, og funnet verdig til å bli tildelt lærerprisen til Det Norske Videnskaps-Akademi, sier Karl Petter Fon i en offisiell uttalelse.
Han forteller videre at det å utforske nye måter å undervise på trigger noe i ham. I tillegg til å jobbe 100 prosent som kontaktlærer og leder av kroppsøvingsseksjonen på Stokke ungdomsskole, driver han også med forskning og undervisning på Universitetet i Sørøst-Norge.
– Denne kombinasjonen har åpnet opp mange nye muligheter for å utforske tilnærminger til faget som, forhåpentligvis, har bidratt til at mange flere elever syntes at faget er både lærerikt og interessant, sier Fon.
Karl Petter er universitetslektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving på Universitetet i Sørøst-Norge (20 %) som praksis II - lærer/kombinasjonslærer på GLU/PPU. Han er også en del av FUSK-prosjektet (Forskningsbasert undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving).