Mål for FUSK-prosjektet
- tilrettelegge for at elever, lærere, lærerstudenter og lærerutdannere lærer om kroppsøvingsfaget av hverandre og utvikler det videre i fellesskap
- undersøke og utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan elever og lærere oppfatter og erfarer kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen
- åpne muligheter, der praksisfeltet ønsker det, for at både masterstudenter og forskerne i prosjektet kan utføre videre undersøkelser med utgangspunkt i resultatene fra spørreundersøkelsene
- finne felles samarbeidsformer, utviklingsmuligheter og problemstillinger som springer ut fra behovet hos elevene og lærerne ved de involverte skolene
- møte både interne og overordnede nasjonale mål om en helhetlig, integrert og forskningsbasert lærerutdanning
Vitenskapelige publikasjoner fra FUSK
- Fon, K.P. og Vinje, E.E. (2024): Sport Education som pedagogisk rammeverk for kroppsøvingsundervisning i en norsk kontekst | Acta Didactica Norden (uio.no)
- Vinje, E.E., Fon, K.P., Sandell, M.B. og Vagle, M. (2024): Kroppsøving etter fagfornyelsen | Cappelen Damm Utdanning (utdanning.cappelendamm.no)
-
Aaring, Vegard Fånes; Sandell, Martin Blaauw; Jensen, Rein; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Hvordan forstår lærere og elever et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag? I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Brattenborg, Steinar; Vinje, Erlend Ellefsen; Kvikstad, Ingvild; Vagle, Markus; Wang, Christoffer (2024). Innhold i kroppsøving. Hvilke aktiviteter vil elevene ha? I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Aasland; Oda Eline; Aaring, Vegard Fånes; Andrea Hovstein Kruken; Aasland Markus; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Kroppsøvingsfagets nedprioriterte områder? I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Berg-Johnsen, Espen (2024). Kroppsøving som anerkjennende læringsfag. I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Lund, Johan Ludvik; Fredrik Lie Haugen; Skrede Joar (2024). Utvikling av bevegelsesglede – en del av den terapeutiske kultur? I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Vinje, Erlend Ellefsen; Brattenborg, Steinar; Fon, Karl Petter (2024). Kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av retningslinjer for karaktersetting. I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
Fon, Karl Petter; Vinje, Erlend Ellefsen; Brattenborg, Steinar; Christensen, Joakim Ekornrød (2024). «Hvis man er god, så er det lettere å gjøre andre gode, og da blir man sett på som en bedre kroppsøvingselev». I: E.E Vinje; K.P Fon; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. Cappelen Damm Akademisk.
-
-
Vinje, E.E., Haugen, F. L., Vagle, M., Aaring, V. F., Fon, K.P., Brattenborg, S., Sandell, M.B., Kvikstad, I., Berg-Johnsen, E., Kruken, A. H., Lund, J. L., Aasland, O. E., & Aasland M. (2023/2024): Et forståelig kroppsøvingsfag? Universitetet i Sørøst-Norge.
-
Røynesdal, Ø., Haugen, F. L., Vagle, M., Aaring, V. F., Fon, K. P., Brattenborg, S., Sandell, M. B., Kvikstad, I., Berg-Johnsen, E., Jensen, R., Kruken, A. H. & Vinje, E. E. (2024). Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? - En spørreundersøkelse om elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinn og videregående skole etter innføringen av LK20. Universitetet i Sørøst-Norge.
Økt relevans for arbeidslivet
FUSK-prosjektet er i tråd med «Lærerutdanning 2025 – Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene» (regjeringen.no).
Prosjektet tar opp i seg USNs egen relaterte strategi for lærerutdanningen, der begrepet «det utvidede lærerutdanningsbegrep» blir frontet. Med dette menes at blant annet forskning og arbeidslivsrelevans blir trukket fram som vesentlige faktorer i dialogen med lærerutdanningsskolene og praksisfeltet – og som en del av selve utdanningen med integrerte praksisstudier.
Samarbeid med forskergrupper skal styrkes på alle trinn i alle fag i lærerutdanningene, og økt relevans for arbeidslivet skal synliggjøres.
Flere har antydet at det er utfordrende å lykkes med god, tilstrekkelig og forskningsbasert samhandling mellom alle relevante parter i praksisfeltet og i lærerutdanningen.
FUSK-prosjektet er et bidrag – og en invitasjon – til å møte denne utfordringen.
FUSK-undersøkelsen 2024
Undersøkelse er i gang. Her kommer det mer informasjon etter hvert.
FUSK-undersøkelsen 2023
1663 elever og 75 lærere delte sine erfaringer med kroppsøvingsfaget i skoleåret 22/23
- Les forskningsrapporten: Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven (openarchive.usn.no)
- Se FUSK-seminaret 2023: Presentasjon av resultater fra FUSK-undersøkelsen 2022 samt info om og rekruttering til undersøkelsen i 2023 (usn.no)
FUSK-undersøkelsen 2022
1910 elever og 56 lærere delte sine erfaringer med kroppsøvingsfaget i skoleåret 21/22.
- Les forskningsrapporten: Et forståelig kroppsøvingsfag? (openarchive.usn.no)
- Se FUSK-seminaret 2022: Presentasjon av og rekruttering til undersøkelsen