Flerstemmighet: ulik kompetanse og kunnskap, ulike arenaer, skape kunnskap sammen, dialog, partnerskap, profesjonsfellesskap, kompleksitet, kollektive prosesser og respekt.
Forstyrre og utfordre: forstyrrende forskjellighet i en felles læringsprosess, stille spørsmål, legge vekt på gjensidighet, tillit og åpenhet, utfordre diskursen for å utvikle gjeldende praksis.
Forskning og fordypning: nysgjerrighet, undersøkende, utforskende, eksperimenterende, forskende tilnærming, systematisk arbeid med pedagogisk dokumentasjon, empirisk materiale, forskning i barnehagen og akademisk forskning.
Forpliktende: gjensidig ansvar, gjensidig forpliktende, kontrakt om partnerskap og samskaping, om kompetanseutvikling, om gjensidig læring.
Forbindelser: Gjennom arbeidet skapes det mulighet for forbindelser på ulike nivå; mellom barnehager, nettverk, barnehageeiere og universitet, mellom barnehagene i et nettverk, mellom ulike nettverk, og mellom ulike barnehager i ulike nettverk. Forbindelsene kan skapes gjennom felles tematikk, gjennom arbeidsmåter, gjennom arenaer for deling, og ofte med lærerteamene ved USN som «forbindelsesagenter». Det handler også om forbindelser i barnehagen; mellom hendelser og aktiviteter, mellom fagområder og lek, mellom mennesker. Kall det gjerne en forbindelsespraksis.
Kontakt ved USN
Ruth Berle
Prosjektleder/Fagkoordinator
ruth.berle@usn.no
Telefon: 464 32 988