Bruker sommeren på matte og fysikk

Ingeniørstudentene Alexander Verwegen, Stian Enstrøm Moldskred, Lise Trehjørningen og Charlotte Louise Fosse på TRES stend eog sittene i auditoriet
SOMMER PÅ SKOLEBENKEN: Alexander Verwegen, Stian Enstrøm Moldskred, Lise Trehjørningen og Charlotte Louise Fosse bruker sommeren til å fordype seg i matte og fysikk. I august starter selve ingeniørstudiene ved Universitetet i Sørøst-Norge. (Foto: An-Magritt Larsen)

Fire uker matte, en uke fri, to uker fysikk. Slik er årets sommer for studentene som forbereder seg til ingeniørutdanningen.

Mulighetene er mange for å bli ingeniør ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Studenter som ikke oppfyller kravet om fordypning i matte og fysikk, kan forberede seg til ingeniørstudiene i tresemesterutdanningen (TRES).

Det betyr undervisning i matte og fysikk gjennom sommeren før studiestart – fire uker matte, en uke fri og to uker fysikk. TRES passer også for ingeniørstudenter som bare vil friske opp matematikk- og fysikkfagene fra videregående skole.

– Ganske intensivt sommerkurs som krever stor egeninnsats. Men vi får tenke at dette er én sommer av livet vårt, og det skal vi klare, sier Alexander Verwegen (26), Stian Enstrøm Moldskred (25), Lise Trehjørningen (27) og Charlotte Louise Fosse (29).

LES OGSÅ: Derfor er det smart å ta ingeniørutdanning

Gode jobbutsikter som ingeniør

De er blant 160 av årets USN-ingeniørstudenter som tar TRES og dermed tjuvstarter på ingeniørutdanningen sin.

– Studentene starter på en ordinær ingeniørutdanning og tar ekstrakurs i matematikk R1 og R2 og fysikk F1. Sommersemesteret kvalifiserer studentene til videre ingeniørutdanning ved USN. Gjennom høstsemesteret fortsetter undervisningen i matematikk og fysikk i tillegg til ingeniøremnene. Eksamener etter TRES-undervisningen i november og desember må bestås for å fortsette ingeniørutdanningen, forklarer studieveileder Merete Elisabeth Hovet.

USN tilbyr TRES ved campusene Kongsberg, Porsgrunn og Vestfold.

– Jeg har hørt mye bra om USN fra samboeren min som har gått her, og valgte derfor dette universitetet, sier Aleksander.

Han skal utdanne seg til dataingeniør ved campus Vestfold og pendler med ferje og tog fra Moss. At han må bruke sommeren på skolebenken, synes han ikke gjør noe.

– Nei, her blir vi også kjent med klassen før studiestart. Vi knytter bånd som gjerne varer livet ut, og det er fint. Og når jeg har bestemt meg for å bli dataingeniør, lærer jeg nå nødvendige matte og fysikk, sier Aleksander.

Stian og Charlotte Louise har også valgt bachelor dataingeniør. Som dataingeniører skal de ikke bare kunne bruke teknologien, men også forstå systemene bak og være i stand til å skape nye løsninger.

Klassebilde av TRES-studentene  i Vestfold

– Jeg håper på jobb i hjembyen min Horten hvor vi har mange teknologibedrifter, for eksempel Kongsberg Maritime, sier Stian.

– Jeg synes studieretningen cybersikkerhet hørtes spennende ut og svært aktuelt, og som lokket meg til USN. Etter utdanningen har jeg lyst til å jobbe i et internasjonalt selskap innen sikkerhet eller kanskje starte eget selskap, sier Charlotte Louise, som har flyttet fra Bergen til studentbolig på campus Vestfold.

Lise skal gå bachelor maskiningeniør og tar TRES i sommer for å friske opp gamle matte- og fysikkunnskaper. Hun har valgt studieretningen produktdesign hvor hun lærer å utvikle produkter som både ser bra ut, fungerer bra og som kan produseres.

– Som maskiningeniør er jobbmulighetene mange, og jeg holder alle dørene åpne, sier hun.

LES OGSÅ: Maskiningeniør eller dataingeniør? Ja takk, begge deler

Flere veier til å bli ingeniør

USN tilbyr flere andre inngangsbilletter til å bli ingeniør.

Kandidater med yrkesfaglig utdanning og fagbrev er kvalifisert for opptak til ingeniørstudier innen fagfeltet sitt via y-veien. Her er studieopplegget spesialtilpasset og skreddersydd for kandidatenes bakgrunn.

De får mindre undervisning i fagområdet sitt, men lærer mer matte og fysikk.  Etter tre år har de samme kompetanse som en vanlig ingeniørstudent som går A-veien.

Førsteamanuensis Nhon Van Vo ved skriver på tavla foran studentene i auditoriet.

Realfagkurs er et tilbud til kandidater med generell studiekompetanse, men som mangler fordypning i matematikk og fysikk fra videregående skole.

USN tilbyr også forkurs over ett år på fulltid for søkere fra yrkesfaglig videregående skole eller søkere som mangler enkelte fag fra videregående for å være kvalifisert.

A-veien til ingeniør er for kandidater som har generell studiekompetanse og fordypning i matte og fysikk.

LES OGSÅ: Dette kan du løse som ingeniør

Bli ingeniør ved USN

Det er aldri for sent å bli ingeniør. Har du ikke realfag fra videregående, finnes andre muligheter. Slik kan du bli ingeniør ved USN:

• Y-veien. For deg med yrkesfaglig utdanning og et relevant fagbrev.
  • Realfagskurs. For deg som mangler fordypning i matte og fysikk.
  • Tresemester (TRES). Intensivkurs i matte og fysikk som starter på sommeren før studiestart.
  • Forkurs. Om du har yrkesfaglig videregående skole eller mangler enkelte fag fra videregående utdanning.
  • A-veien. For deg som har generell studiekompetanse og fordypning i matte og fysikk.