HSN arrangerer Forsker grand prix

Sofie Snipstad fra NTNU vant fjorårets Forsker grand prix. Foto
Sofie Snipstad fra NTNU vant fjorårets Forsker grand prix. (Foto: NFR)

Høgskolen i Sørøst- Norge skal for aller første gang arrangere Forsker grand prix. Dette skjer under Forskningsdagene i september.

Ti forskere entrer scenen. Hver av dem har fire minutter til å presentere sin forskning for publikum og et dommerpanel. De som får flest stemmer fra juryen og publikum går videre til finalen.

Forsker grand prix (FGP) er norgesmesterskapet i forskningsformidling for doktorgradsstipendiater, der målet er å vise at komplisert forskning kan formidles på en populærvitenskapelig måte.

Dette er det 7. året FGP arrangeres i Norge, og FGP har til nå brakt brakt nærmere 300 unge forskere frem i lyset. I år blir det arrangementer i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Oslo og på et sted i vår region. Det hele finner sted i forbindelse med Forskningsdagene (20. september til 1. oktober).

To kandidater, det vil si 1. og 2. plassen, fra de ulike regionsfinalene blir sendt til den nasjonale finalen som skal være i Trondheim 30. september.

Alle FGP- arrangementene filmes og sendes på NRK2 (Kunnskapskanalen) i ettertid.

Hver forsker skal forberede to presentasjoner, en på fire minutter og en ny på minutter til finalerunden. Kandidatene vil få hjelp av coacher som vil veilede doktorgradskandidatene i hvordan de på best mulig måte formidler sin forskning fra en scene på kort tid.

Doktorgradsstudenter ved HSN kan melde seg på.

Seniorrådgiver Åsne Håndlykken-Luz ved Avdeling for forskning, innovasjon og internasjonalisering er prosjektleder for Forsker grand prix.