CLASS - Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools

Klasserom. foto
Kopirett: USN

Hvor mye handlingsrom har ledere innen utdanning egentlig i kommuner og skoler, og hvordan har utviklingen vært de siste tjue årene?

Dette skal vi studere i Norge, Sverige og Tyskland fra 1990-tallet og frem til i dag.

Målet er å utvikle ny kunnskap om balansen mellom nasjonal og lokal styring, og hvilket handlingsrom utdanningsledere egentlig har. Med utdanningsledere mener vi toppledere, mellomledere i kommuner og rektor/virksomhetsledere og avdelings-/seksjonsledere i skole.

Mange interesser og hensyn

Utdanning er i dag preget av stor grad av kompleksitet og involverer et høyt antall elever, foreldre, lærere og ulike interessegrupper. Ledere må altså takle mange interesser og hensyn, i tillegg til forskjellige typer av nasjonal og lokal styring. Dette utsetter dem for påvirkning fra mange ulike grupper.

Ulike former for styring

I studien ser vi nærmere på nyere former for styring. Denne styringen er preget av høye forventninger til ledelseskompetanse og relasjonell kapasitet i forskjellige utdanningssystemer.

Utdanningssystemene vi skal studere er preget av:

• desentralisering (Norge)
  • sentralisering (Tyskland)
  • resentralisering (Sverige).

I undersøkelsene våre kommer vi til å være særlig opptatt av ledernes handlingsfrihet i arbeid med vurdering, inkludering og pandemikrise i et langsiktig og et kortsiktig perspektiv.

CLASS-prosjektet

«Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools»

Kontakt:
Støtte:

Norges forskningsråd (NFR) har bevilget 12 mill NOK for prosjektperioden 01.08.2021 – 31.07.2025 gjennom programmet «Forskerprosjekt for fornyelse.»

Resultater og publikasjoner finner du i Forskningsrådets prosjektbank

Samarbeidsprosjekt:
CLASS er et samarbeid mellom forskingsmiljøer ved USN og Stockholm universitet, Uppsala universitet og OsloMet.

Forskerne i prosjektet:

Professor Tine S. Prøitz, USN (prosjektleder)

Førsteamanuensis Wieland Wermke, Stockholms universitet (arbeidspakkeleder)

Professor Jorunn Spord Borgen, USN (arbeidspakkeleder)

Universitetslektor Sigrunn Tvedten, USN

Professor Jens B. Grøgaard, USN