Professor i forming, design, kunst og håndverk. Dragebygger.
Ansvarsområder
Leder av forskergruppen Embodied Making and Learning – Early Childhood Education and Care, EMAL-ECE, en undergruppe til forskergruppen EMAL. Aktiv forsker innenfor områdene:
- A) Reggio Emilia-inspirert barnehagepedagogikk
- B) Materialutforsking og estetiske læringsprosesser
- C) Læreplanforskning, rammefaktorer for lek og læring.
I programutvalget for PhD-programmet Pedagogiske ressurser og læreprosesser, PEDRES.
I fagrådet og styringsgruppa for Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon, SEBUTI.
Underviser ved:
- Barnehagelærerutdanning, fordypning i Material og digital utforsking i formingsprosesser, BLMDIG-1
- Masterstudiet i Design, kunst og håndverk.
- PhD: Emneansvar Kulturdidaktikk, 9224, 9225.
- Veileder PhD-studenter og masterstudenter.
Kompetanse
Utdanning:
- Doktorgrad, PeD (2015) fra Åbo Akademi, Vasa, Finland.
- Hovedfag i Forming (1985), Telemark lærerhøgskole.
- Adjunkt (1982) med tegning som fag fra Telemark lærerhøgskole.
- Lærerprøve (1976), Elverum lærerskole.
Erfaring blant annet:
- Dekan ved Avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning, Høgskolen i Telemark.
- Instituttleder ved Institutt for estetiske fag, Høgskolen i Telemark.
- Førsteamanuensis i forming, kunst og håndverk, Høgskolen i Telemark.
- Høgskolelektor i forming, kunst og håndverk, Telemark lærerhøgskole.
- Arbeid i barnehage, grunnskole, lærer og rektor i kommunal kulturskole.