Ansvarsområder
Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk:
- Emneansvarlig for masteremne Språk, lese, skrive- og matematikkvansker (MP-SLM 4700)
- Veileder for masterstudenter i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk
- Sensor
Grunnskolelærerutdanning masterprogram:
- Foreleser og sensor i spesialpedagogikk
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
- Faglige ressurser
Kompetanse
Kompetanseområdene spenner vidt innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet:
- Spesialpedagogisk veiledning individuelt og av laget rundt barnet i grunnskoler, barnehager, kollegiaveiledning og veiledning av foresatte
- Kurs og undervisning i varierte spesialpedagogiske fagområder
- Prosjektledelse, ledet tre prosjekter:
- Kompetanseutviklingsprosjektet innenfor autismespekterforstyrrelser i daværende Buskerud fylke
- Når personer med utviklingshemming møter alvorlig sykdom og død i regi av Kreftforeningen
- Lierprosjektet i regi av Autismeprogrammet.
- Tillitsverv i Utdanningsforbundet, Lærerforbundet og Spesiallærerlaget med lederverv både på fylkesnivå, kommunalt nivå og fylkesnivå. Ledet blant annet Spesialpedagogisk utvalg på fylkesnivå, og flere ad-hoc utvalg.
- Metodisk utviklingsarbeid, utviklet blant annet:
- Systematisk Innlæring av Lyder Bokstaver Ord (SILBO), et lese- og skriveprogram utviklet for elever med store sammensatte lærevansker og/ eller utviklingshemming.
- Året rundt, for å lære ukedager, måneder og årets syklus.
- Tall-linje 1-100, med tallbrikker som kan manipuleres med på ulike måter.
- Ansvarlig for kurs og seminarer med varierte spesialpedagogiske fagområder.
- Sertifisering i kartleggingsinstrumenter og kartlegging av og av språk, lese- og skrivevansker.
- Har drevet og driver enkleltpersonsforetak: SpesialPedagogisk Innovasjon Forskning Undervisning (SPIFU) og Spesialpedagogisk verksted.
Publikasjoner
Bakken, R. K., Næss, K.-A. B., Garrels, V., & Hagen, Å. M. (2022). Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis. Education Science, 12(687). https://doi.org/10.3390/educsci12100687
Bakken, R. K., Næss, K.-A. B. (2022). Skrivetiltak for elever med utviklingshemming – en systematisk litteratursamstilling. I K.-A. B.Næss og H. Hofslundsengen (Red.), Skriveutvikling og skrivevansker (pp.250-267). Oslo, Cappelen Damm akademisk
Bakken, R. K., Næss, K.-A. B., Lemons, C. J., & Hjetland, H. N. (2021). A systematic review and meta-analysis of reading and writing interventions for students with disorders of intellectual development. Education Science, 11( 638). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/educsci11100638
Bakken, R. K., Lemons, C. J., & Næss, K.-A. B. (2019). The Effectiveness of Reading and Writing Interventions for Students with Intellectual Disabilities. A systematic review and meta-analysis (poster). http://dslplusproject.blogspot.com/
Bakken, R. K. (2006). Å dele en sorg : når pårørende med utviklingshemming møter alvorlig sykdom og død. Kreftforeningen Buskerud. https://naku.no/sites/default/files/Dele%20en%20sorg.pdf
Eknes, J., & Bakken, R. K. (1993). Språktrening på «ja», «nei» og «jeg vet ikke». Spesialpedagogikk, 8, 28-32.