Kirsten Røland Byermoen

Førsteamanuensis
Institutt for sykepleie- og helsevitenskap
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Campus Drammen

Ansvarsområder

  • Master i Helsetjenesteinnovasjon og digital anvendelse
  • Emneansvarlig for "klinisk vurderingskompetanse for sykpleiere" et 7,5 stp kurs for sykepleiere.
  • Emneansvarlig for SPLVIT2 , Sykpleie til akutt, kritisk og langvarig syke, 2.studieår på fulltid- og desentralisert fleksibel utdanningsløp.
  • Grunnleggende Systematisk Klinisk Undersøkelse og Vurdering (G-SKUV)
  • Stipendiatrepresentant i PhD programutvalget i Personorientert helsearbeid i Fakultet for helse og sosialfag jan. 2019-des.2021.

Kompetanse

 

Noen av mine hovedfokus i min jobb er:

  • Fremtidens behov for helsetjenester
  • Digital helsekompetanse hos helsepersonell
  • Fundamentals of Care
  • Grunnleggende Systematisk Undersøkelse og Vurdering (G-SKUV)
  • VR simulering
  • Virtuell simulering
  • Sette teori og praksis i sammenheng gjennom kunnskapsutvikling, videreformidling og kunnskapsteorier. Utforsker hvordan teori-, simulering- og praksis gir gode faglige overganger og kunnskapsutvikling.
  • Utforske ulike pedagogiske undervisningsmetoder gjennom blende learning og flippet undervisningedesign.
  • Fokusere på systematiske kliniske undersøkelser og vurderinger- hvordan omsette naturvitenskaplig kunnskap om til kliniske observasjoner og vurderinger.
  • Fokus på ernæring i både kommune- og spesialisthelsetjenesten.
  • Gastroenterologi
  • Kirurgi

CV

 

2018- 2023: PhD kandidat. Prosjekt: Fit for practice - Exploring competence in physical assessment from the last educational year to two years as a newly graduated nurse.

2012: Master i sykepleievitenskap, ISV UiO. Masteroppgave: Kunnskap om ernæring i hjemmesykepleien

2008: Videreutdanning i klinisk sykepleie med fordypning i gastroenterologisk sykepleie, HiB

2005: Bachelor i sykepleie, HIO

 

Prosjekter:

2025-2028: Prosjekttildeling fra NFR. Prosjekttittel: "Tillit og kompetanse for bærekraftig digitalisering av helse- og omsorgstjenester i små kommuner". Prosjektdeltaker. Samrbeid mellom Hallinghelse, VestTelemark og USN. 

2024-dd: CoTech, prosjektmedarbeider i arbeidspakken om digital helsekompetanse.

2021- dd: VR  som undervisningsmetode i sykepleierutdanningen.

2018: Tildeling av forskningsmidler fra Thon Stiftelsen for Studentaktive læringsmetoder gjennom prosjektet "Klinisk vurderingskompetanse – overføring av naturvitenskap til sykepleierens praksis" Hilde Eide, Anne Moen, H.Ösp Egilsdottir og Kirsten Røland Byermoen 

2017- 2019 MOOC, Massive open online course i kliniske vurderinger. Samarbeidsprosjekt med UiO, ISV.

Publikasjoner i Cristin