Ansvarsområder
Barn og unges utvikling og læring
Vitenskapsteori og metode (Bachelor)
Masteremne MGLU KR6 (15 stp.) "Læring og undervisning i kroppsøving"
Kompetanse
PhD fra Universitet i Bergen (Det Psykologiske Fakultet)
Mastergradsstudium i Kroppsøving (Nord Universitet)
Faglærer i Kroppsøving og Idrettsfag (Høgskolen i Hedmark)
Lise Kjønniksen har vært involvert i flere forskningsprosjekt innen aktivitet, helse bevegelse og motorikk i skolesammenheng. De siste årene har hun vært involvert i – NORDPLUS Horizontal: Nordic Baltic Learning Environments for Movement Affordances (2016-2024). Hun har også vært involvert i et internasjonalt prosjekt med Tartu Universitet (TU) «Increasing Physical Activityof School Children», som har blitt finansiert av European Ecconomic Area (EEA) Financial Mecanisms programmet (2020-24) «Local Development and Powerty Reduction». Rollen til USN, har vært å dele sin kunnskap, praksis og forsknings evidens om miljømessige fordeler ved PA og bevegelseslæring mad partnere fra Tartu Universitet (TU). Kjønniksen har undervist tematikker som Fysisk aktivitet, helse og livsstil», Miljøet som den 3. pedagog og Vitenskapsteori og metode følgende nivå: BA, MA og PhD nivå, samt på de nye lærerutdanningene (GLU utdanningene). Hun har veiledet en rekke MA studenter og publisert artikler både i internasjonale og nasjonale tidsskrift.
CV
Publikasjoner
Eirini Pardali, Lise Katrine Jepsen Trangsrud, Solfrid Bratland-Sanda, Ingrid Koni, Egle Säre, Getter Marie Lemberg, Evelin Mäestu, Merike Kull, Mathias Brekke Mandelid, Lise Kjønniksen (2024). Pupils’ experiences of affordances in school-based physical activity in Norway and Estonia Teaching and Teacher Education.
Getter Marie Lemberg 1, Eva-Maria Riso 1, Ingunn Fjørtoft 2, Lise Kjønniksen 2, Merike Kull 1 and Evelin Mäestu 1. School Children’s Physical Activity and Preferred Activities during Outdoor Recess in Estonia: Using Accelerometers, Recess Observation, and Schoolyard Mapping, Children (2023).
Renata Rutkauskaite 1, Thordis Gisladottir 2, Maret Pihu 3, Lise Kjonniksen 4, Irin5, Terhi Huovinen 5, Rita Gruodyte-Raciene 1, Kristina Visagurskiene 1, Orn Olafson 2, Merike Kull 3, Ieva Rudzinska 6, and Ingunn Fjørtoft 4. School yard Affordances for Physical Activity: A pilot Study in 6 Nordic – Baltic Countries Sustainibility, (2021).
Lise Kjønniksen, Nora Wium & Ingunn Fjørtoft.
The Affordances of School Ground Environments for Physical Activity in 10- and 12-Year- Old Schoolchildren in Norway. Frontiers, (2021).
Brigita Mieziene, Arunas Emeljanovas, Ingunn Fjørtoft (PhD), Lise Kjønniksen (PhD). Physical fitness and anthropometric normative values among Lithuanian primary School students: population-based cross-sectional study. Journal of Strength and Conditioning Research (2019). www.nsca.com
Ingunn Fjørtoft, Lise Kjønniksen & Eva Maria Støa.
Barn – Unge og Fysisk aktivitet. Operasjonalisering av anbefalingene om fysisk aktivitet og stillesitting for barn og unge i alderen 0-18 år. USN Skriftserie, (2018). Nr. 12.
Brigita Mieziene, Vida Janina Cesnaitiene, Arunas Emeljanovas, Ingunn Fjørtoft (PhD), Lise Kjønniksen (PhD) Rasa Kreivyte, Ilona Tiliniene, Kristina Zaicenkoviene. Monitoring functional physical fitness in 7-10 years old school children in Lithuanian. Baltic Journal of Sport & Health Sciences (2017). No. 2 (105); (2017); 40-46; ISSN 2351-6496
Kjoenniksen, L., Wold, B., & Fjortoft, I.
Attitude to physical education and participation in organized youth sports during adolescence related to physical activity in young adulthood: a 10-year longitudinal study. Physical Education Review (2009).
Kjoenniksen, L., Torsheim, T., Wold, B.
Tracking of leisure-time physical activity during adolescence and young adulthood: a 10 year follow-up study. International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity (2008).
Kjoenniksen, L., Andersen, N., and Wold, B.
Organized youth sport as a predictor of physical activity in adulthood
Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports (2008).
Kjønniksen, Lise
The Association Betwen Adolescent Experiences of Physical Activity and Leisure-time Physical Activity in Adulthodd: A 10-year Longitudinal Study. Dissertation for the degree of phiosophia doctor (2008), (PhD).