Ronny Johansen

Ronny Johansen

Universitetslektor
Institutt for språk og litteratur
Campus Vestfold
Ronny Johansen er norsklærer og underviser hovedsakelig i Grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn. Han er knyttet til forskergruppa "Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen". Begynneropplæring i norskfaget er sentralt interesse- og kompetansefelt. Johansen underviser også på masteremner i begynneropplæring.

Ansvarsområder

- Emneansvarlig på norskemner i GLU 1.-7.trinn

- Emneansvarlig på videreutdanning i norsk for barnetrinnet (Kompetanse for kvalitet)

- Underviser på masteremner innen begynneropplæring

- Veileder masterstudenter innen begynneropplæring

CV

Utdanning: 

2021     Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet (10 stp.), Universitetet i Sørøst-Norge

2020     Vitenskapsteori, etikk og metodologi (1. opprykk) (7,5 stp.), Universitetet i Sørøst-Norge

2009:    Master i språk, studieretning nordisk, særlig norsk språkvitenskap (120 stp), Universitetet i Oslo. Mastergraden består av både displinfaglige og didaktiske emner. Masteroppgaven (60 stp) var en studie av ungdomsspråk i chat på nettet.    

2004:    Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (30 stp.) Høgskolen I Volda.

2004:    Norsk mellomfagstillegg (30 stp.) Høgskolen i Telemark.

2003:    Norsk grunnfag (60 stp), Høgskolen i Telemark.

1993:     Examen Philosophicum (21 stp), Universitetet i Tromsø.

1991:      Mediekunnskap (30 stp.) Telemark Lærerhøgskole.

1989:     Musikk 2 (30 stp.)  Telemark Lærerhøgskole.

1989:     Allmenlærerutdanning (180 stp.) Telemark lærerhøgskole, inkludert fordypning i musikk.   

Arbeidserfaring

Fra 2010   Tilsatt ved Høgskolen i Vestfold, siden HBV og USN, som høgskolelektor i norsk ved lærerutdanningen. Satt i funksjon som programkoordinator (programleder) fra 2014 til 2019. 

2007-2010   Norsklærer (50%)ved Høgskolen i Buskerud 

1989-2010   Lærer/adjunkt/lektor ved barneskole i Kongsberg, hovedsakelig som kontaktlærer på alle klassetrinn. 

 

Publikasjoner

Publikasjoner:

Svennevig, J. & Johansen, R. (2011). “Social and pragmatic variation in the sequential organization of talk”. In G. Andersen & K. Aijmer (red) Pragmatics of Society. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110214420

Johansen, R. (2012): «Sekvensiering og emneinnledniger i norske ungdommers chattesamtaler». I Chrystal, J. & Falk, M.L. (red) Tionde nationella konferense i svenska med didaktisk inriktning, Genre, Stockholm. Tilgjengelig på http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:684255/FULLTEXT01.pdf 

Johansen, R.Svendsen, S.Isaksen, B., & Madsen, J. (2023). “It is a bit like cooperating as teachers”: Group Supervision of Masters Theses in Teacher Education. In A. Cameron-StanderfordB. Bergh, & C. Edge (Eds.), Pausing at the Threshold. Equity Press.  https://equitypress.org/pausing_at_the_thres/UrJRgNNr

Hogsnes, Gjems, Johansen & Laugerud (2024). «Læreres tilrettelegging for samkonstruksjon i helklassesamtaler». Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Under utgivelse.

Johansen, R. (2024). «Vi henter litt her og stjeler litt der og setter sammen» – Læreres design av den første lese- og skriveopplæringen. Acta Didactica Norden. https://doi.org/10.5617/adno.9852   

Johansen & Madsen (2024) «Kunsten å være med på leken». I Eriksen & Isaksen (red): Kunsten å være til stede. Fagbokforlaget. Kunsten å være til stede (Estetiske innganger til begynneropplæringen) - Fagbokforlaget.no

Fagdidaktiske bøker:

Bjerke C. & Johansen, R. (2017). Begynneropplæring i norskfaget. Gyldendal Akademisk (2.utgave 2020). Les om boka her: Begynneropplæring i norskfaget | Gyldendal

Johansen, R. & Bjerke, C. (2020). Førsteklasses skriving. Helhetlig skriveundervisning i første klasse. Gyldendal Akademisk. Les om boka her: Førsteklasses skriving | Gyldendal

Johansen, R. & Bjerke, C. (2024). Lekende norsktimer! 65 tips til lærere i begynneropplæringen. Gyldendal. Les om boka her:  Lekende norsktimer! | Gyldendal