Ansvarsområder
- Emneansvarlig på norskemner i GLU 1.-7.trinn
- Emneansvarlig på videreutdanning i norsk for barnetrinnet (Kompetanse for kvalitet)
- Underviser på masteremner innen begynneropplæring
- Veileder masterstudenter innen begynneropplæring
CV
Utdanning:
2021 Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet (10 stp.), Universitetet i Sørøst-Norge
2020 Vitenskapsteori, etikk og metodologi (1. opprykk) (7,5 stp.), Universitetet i Sørøst-Norge
2009: Master i språk, studieretning nordisk, særlig norsk språkvitenskap (120 stp), Universitetet i Oslo. Mastergraden består av både displinfaglige og didaktiske emner. Masteroppgaven (60 stp) var en studie av ungdomsspråk i chat på nettet.
2004: Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (30 stp.) Høgskolen I Volda.
2004: Norsk mellomfagstillegg (30 stp.) Høgskolen i Telemark.
2003: Norsk grunnfag (60 stp), Høgskolen i Telemark.
1993: Examen Philosophicum (21 stp), Universitetet i Tromsø.
1991: Mediekunnskap (30 stp.) Telemark Lærerhøgskole.
1989: Musikk 2 (30 stp.) Telemark Lærerhøgskole.
1989: Allmenlærerutdanning (180 stp.) Telemark lærerhøgskole, inkludert fordypning i musikk.
Arbeidserfaring:
Fra 2010 Tilsatt ved Høgskolen i Vestfold, siden HBV og USN, som høgskolelektor i norsk ved lærerutdanningen. Satt i funksjon som programkoordinator (programleder) fra 2014 til 2019.
2007-2010 Norsklærer (50%)ved Høgskolen i Buskerud
1989-2010 Lærer/adjunkt/lektor ved barneskole i Kongsberg, hovedsakelig som kontaktlærer på alle klassetrinn.
Publikasjoner
Publikasjoner:
Svennevig, J. & Johansen, R. (2011). “Social and pragmatic variation in the sequential organization of talk”. In G. Andersen & K. Aijmer (red) Pragmatics of Society. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110214420
Johansen, R. (2012): «Sekvensiering og emneinnledniger i norske ungdommers chattesamtaler». I Chrystal, J. & Falk, M.L. (red) Tionde nationella konferense i svenska med didaktisk inriktning, Genre, Stockholm. Tilgjengelig på http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:684255/FULLTEXT01.pdf
Johansen, R., Svendsen, S., Isaksen, B., & Madsen, J. (2023). “It is a bit like cooperating as teachers”: Group Supervision of Masters Theses in Teacher Education. In A. Cameron-Standerford, B. Bergh, & C. Edge (Eds.), Pausing at the Threshold. Equity Press. https://equitypress.org/pausing_at_the_thres/UrJRgNNr
Hogsnes, Gjems, Johansen & Laugerud (2024). «Læreres tilrettelegging for samkonstruksjon i helklassesamtaler». Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Under utgivelse.
Johansen, R. (2024). «Vi henter litt her og stjeler litt der og setter sammen» – Læreres design av den første lese- og skriveopplæringen. Acta Didactica Norden. https://doi.org/10.5617/adno.9852
Johansen & Madsen (2024) «Kunsten å være med på leken». I Eriksen & Isaksen (red): Kunsten å være til stede. Fagbokforlaget. Kunsten å være til stede (Estetiske innganger til begynneropplæringen) - Fagbokforlaget.no
Fagdidaktiske bøker:
Bjerke C. & Johansen, R. (2017). Begynneropplæring i norskfaget. Gyldendal Akademisk (2.utgave 2020). Les om boka her: Begynneropplæring i norskfaget | Gyldendal
Johansen, R. & Bjerke, C. (2020). Førsteklasses skriving. Helhetlig skriveundervisning i første klasse. Gyldendal Akademisk. Les om boka her: Førsteklasses skriving | Gyldendal
Johansen, R. & Bjerke, C. (2024). Lekende norsktimer! 65 tips til lærere i begynneropplæringen. Gyldendal. Les om boka her: Lekende norsktimer! | Gyldendal