Birger Opstad

Visedekan for profesjonsutdanning

Handelshøyskolen
Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap
Campus Drammen (6403)
Førsteamanuensis i markedsføring og visedekan. Utdannet med doktorgrad innen markedsføring fra Norges Handelshøyskole. Startet ved HSN i 2002 som stipendiat i visuell kommunikasjon. Har tidligere vært prodekan i 2 perioder og instituttleder i 1 periode. Har bred undervisnings- og veiledningserfaring på bachelor- og masternivå. Spesielt opptatt av merkeutvidelser, forbrukerpsykologi, beslutningsatferd, prispresentasjon, strategi og kvantitativ metode.

Ansvarsområder

  • Visedekan
  • Undervisning; markedsføring, merkeledelse, forbrukeratferd, markedskommunikasjon, samfunnsvitenskapelig metode og strategiske designprosesser

CV

 Formell utdanning:

  • Norges Handelshøyskole, Doktorgrad i Markedsføring (Ph.D-/Dr.Oecon programmet)
  • Høgskolen i Buskerud, Hovedfagsstudium i Markedsføring (cand.merc.)
  • Høgskolen i Buskerud, Påbyggingsstudium i Markedsføring (cand.mag.)
  • Høgskolen i Telemark, Informatikk
  • Høgskolen i Agder, Det Økonomisk-Administrative Studiet
  • Hovden Skigymnas, Langrenn som spesialidrett

Akademisk grad:

  • Ph.D., Norges Handelshølyskole
  • cand.merc., Høgskolen i Buskerud
  • cand.mag., Høgskolen i Agder

Relevant arbeidserfaring:

  • Doktorgradsstipendiat, Høgskolen i Buskerud
  • Prodekan, Høgskolen i Buskerud
  • Førsteamanuensis, Høgskolen i Buskerud og Vestfold
  • Instituttleder, Høgskolen i Buskerud og Vestfold
  • Førsteamanuensis II, Markedshøyskolen
  • Oppdragsforeleser, Senzie akademiet
  • Gjesteforeleser, Høgskolen i Oslo og Høgskolen Vestfold
  • Sensor, Handelshøyskolen BI, NITH, og høgskolene i Gjøvik, Hedmark, Vestfold, Sør-Trøndelag og Finnmark
  • Adjunkt, Ringerike Videregående Skole
  • Intervjuer, ACNielsen
  • Korporal, Forsvaret

Utenlandsopphold:

  • University of Minnesota

Priser:

  • Color Line Prisen for beste hovedfagsavhandling ved Høgskolen i Buskerud 2001-2002
  • Visjonsprisen ved Høgskolen i Buskerud 2004. Ny visjon: ”Vi gir talentene en fremtid!”

Konferansebidrag:

  • Opstad, Birger (2004): Hvordan kan en e-handelsaktør øke konsumentens velferd ved produktbeslutninger foretatt på Internett? Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger og Helstad, Kristin (2006): Konsumentens måloppnåelse som effekt av ulik tilretteleggelse av
  • produktinformasjon på Internettsider. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger (2008): Kompleksiteten innenfor utvidelseskategorien og vurdering av merkeutvidelser. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger (2009): Samsvar mellom originalmerkets merkepersonlighet og settingens merkepersonlighet på konsumentens holdning til merkeutvidelser. Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – TØH, Trondheim.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2010): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – HIBU, Sundvolden.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2011): Vacation packaging:  The impact of bundle size and price presentation on price expectations and evaluation, Abstract presented at the 5th ICNT Conference, Drammen.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2012): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Advances in Consumer Research, 2012, ACR, Volume 39.
  • Engeset, Marit Gundersen and Opstad, Birger (2017). Evaluation effects of bundle size and price presentation. Journal of Consumer Marketing;Volum 34 (5) s. 393-403.

 Konsulentrapporter:

  • Internettsøk og produktbeslutning - nettsidestrategi, Elkjøp Norge
  • Merkevarebygging og nettstrategi, Destinasjon Hemsedal
  • Strategi- og markedsplan, Optima Partner

 Leserinnlegg:

  • Alkoholreklame gir økt konsum, Dagens Næringsliv
  • En håpløs kampanje? Dagbladet

Studentarbeider, høyere nivå:

  • Internettsøk og produktbeslutninger - i et forbrukerperspektiv. Hovedfagsavhandling. HIBU
  • Merkeutvidelser: Betydningen av kompleksitet innen utvidelseskategorien og informasjonstilgjengelighet på konsumentens vurdering. Doktorgradsavhandling. NHH.

Råd og utvalg:

  • FOU-utvalget ved Høgskolen i Buskerud
  • Læringsmiljøutvalget ved Høgskolen i Buskerud
  • Akkreditering av Bachelorstudium i Art Direction, Westerdals School of Communication, på oppdrag fra NOKUT.
  • Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, høgskolelektor i markedsføring
  • Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, førsteamanuensis i markedsføring
  • Oppnevnt av Handelshøyskolen BI for å vurdere lærebok i kurset Metode og markedsinnsikt

 

Publikasjoner

https://www.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/personVis?type=PERSON&pnr=323560&la=no&instnr=1615