Paal Aamaas

Seniorrådgiver
Avdeling for forskning, innovasjon og bibliotek
Enhet for kommersialisering og innovasjon
Campus Vestfold (B2-37)
Bistå USN til å bli den mest profesjonelle og foroverlente akademiske forretningspartneren i det norske innovasjonsmarkedet

Ansvarsområder

Leder av enhet for kommersialisering og Innovasjon (USN Knowledge Transfer Office - KTO) inkludert

  • TTO (Technology Transfer Office) tjenester som IPR forvaltning, patentering og spin offs
  • Koordinering av ekstern samhandling inkludert kompetansemegling i samarbeid med fylkekommunene
  • Produktansvar for kunderelasjonssysten (CRM)

I tillegg

  • ​Nøkkelkunderansvarlig (KAM) for Kongsberg Gruppen (KOG)
  • Prosjektleder Teknologitriangelet
  • Styremedlem på vegne av USN i Trainee Vestfold, Sprout og SAMS klyngen

Kompetanse

  • M.Sc. Telematikk, NTH, 1987-1991
  • USK Siv.ing. Hærens Befalsskole for Ingeniørvåpnet, Military School, USK, Military Engineering Forces, 1992
  • Fag fra BIs Master of Management, 1994-1995
    • Markedsføringsledelse, 1994
    • Relasjonsmarkedsføring, 1995
  • Ericsson Core Leadership Curriculum, Ericsson   Training, Stockholm, 1997-1998
  • Kompetanseledelse, Høgskolen i Vestfold, 2001-2002
  • Fag fra M.Sc. Maritime Management, Høgskolen i Vestfold, 2011-2012
    • Management of Building Projects
    • Ship Operations
    • Ship Design
    • Human - Technology - Organization; organizational psychology

CV

Se min fulle profesjonelle cv på https://www.linkedin.com/in/paamaas/ 

  • 2008 Norges Televisjon, Teknisk prosjektleder, ansvarlig for overgang til digitalt sendernett for TV, (digitalisering, prosjektledelse, DVB-T, Head-end, forretningsutvikling)
  • 2010 Høgskolen i Vestfold, Forskningskoordinator Oslofjordalliansen og Prosjektutvikler MARKOM2020
  • 2011 Prosjektleder MARKOM2020 (utvikling av regionalt samarbeid, fiansiering, forskning, strategi, prosjektutvikling)
  • 2012 Kongsberg Maritme (KM), Vice President Maritime Simulation (200 ansatte i USA/Canada/Russland/Norge, Business Unit P/L ansvar, internasjonalt salg og markedsføring, internasjonalsiering av organisasjonen, business model reengeneeering av enhet i USA og senere salg (management buy out), oppkjøp av selskap (SMSC), utfisjonering av forretningsenhet fra KM og fusjon av denne med tidligere Kongsberg Oil & Gas til Kongsberg Digital)
  • 2016 Kongsberg Digital, Vice President Business Development (forretningsutvikling, strategi, oppkjøp, digitalisering)
  • Universitetet i Sørøst-Norge,
    • 2017: Prosjektutvikler og prosjektleder i rektors stab (USN Partnerskap, utvikling av offentlig sektor, finansiering, forskning, strategi, ledelse (3-9 ansatte - egenfinansiert gjennom prosjekter), Key Account Kongsberg Gruppen)
    • 2023: Leder av USNs KTO enhet (KOIN) - Kommersialisering og Innovasjon, Forskningsavdelingen (forretningsutvikling, TTO, CRM system, kompetansemegling, klyngeutvikling, ledelse, Key Account Kongsberg Gruppen)