Ledelse av emner

Et emne er definert som den minste studiepoenggivende enhet som kan inngå i et studieprogram. I USNs kvalitetssystem er emneansvarlig beskrevet som den som «har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av emnet, slik at læringsaktiviteter og vurderingsformer bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet for emnet. Emneansvarlig har ansvar for det løpende kvalitetsarbeidet på det aktuelle emnet.»

Den enkleste varianten er emner i studieprogram som tilbys på ett campus, og hvor alle emnene tilhører samme institutt. Det finnes også studieprogram som går på ett campus, men som har emner fra flere institutt.

Se egne rollebeskrivelser for emneansvarlig kategori 1 og kategori 2, samt emnekoordinator.

Organiseringen av emner

USNs emner er kategorisert i to hovedgrupper;

• emner som tilbys på kun ett campus (kategori 1)
  • emner som tilbys på flere campus (kategori 2).

For emner som tilbys på kun ett campus, er ansvaret i rollen lagt til én person – emneansvarlig.

I kategori 2-program, der samme emne gis på flere campuser oppnevnes i tillegg til de (lokale) emneansvarlige, en emnekoordinator med ansvar for å koordinere utvikling av emnet på tvers av campusene.

Nyttige lenker

Verktøykasse for underveisevaluering av emner (intranettside USN)

Emneevaluering og rapportering (rutine KS-9.1)

Om Evaluering, rapportering og forbedring (Intranettside USN)