Bjørn Magne Aakre

Emeritus
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Notodden ()
Professor Emeritus. PhD i pedagogikk

Ansvarsområder

 

1. Forskning innenfor det utdanningsvitenskapelige feltet.

2. Kommisjonsarbeid, sensurering og annet faglig arbeid etter avtale.

Kompetanse

PhD i pedagogikk
Cand polit i pedagogikk
Cand mag i pedagogikk
Lærerutdanning
Ingeniørutdanning
Befalsutdanning

CV

2019-               Professor Emeritus. PhD
2013-2019       Professor II. University of South-Eastern Norway (TUC). Norway
2013-2018       Professor. NORD University. Norway
2011-2013       Professor. University of South-Eastern Norway (TUC)
2008                Guest Professor. Nagoya university. Nagoya Japan
1999-2011       Associate Professor. University of Southeastern Norway (TUC). Norway
1992-1998       Assistant Professor. Part time. University of South-Eastern Norway (TUC). Norway
1986-1998       Lecturer/Assistant principal. Kongsberg Secondary School. Kongsberg, Norway
1983-1986       Engineer and Head of R&D Group. KDA Kongsberg, Norway
1975-1983       Officer/Senior Engineer. Royal Norwegian Airforce. Norway
1970-1974       Technician avionics. Royal Norwegian Airforce. Norway

Publikasjoner

2024

Hva har Norge lært av PISA-studiene? En kritisk analyse med data fra Norge, Japan og Finland. Didactica Vol. 5. Nr. 1. 2024. 

Bærekraft i japansk skole og lærerutdanning (SDG04) Et komparativt perspektiv Norge og Japan. Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Konferanse.


2023

Teacher Education and Policy in Japan. A Norwegian perspective.
Bjørn Magne Aakre. Professor emeritus PhD. Didactica Vol. 4. Nr. 1. 2023.

未来 Mirai. Our Common Future. A Dialog on the UN Sustainable Goals (SDG’s)
Bjorn Magne Aakre. Professor emeritus PhD. University of South-Eastern Norway

Rjukan fagskole 1921-1953 En pioner i norsk yrkesutdanning? Bjørn Magne Aakre. Professor emeritus universitetet i Sørøst-Norge. Didactica Vol. 4. Nr. 1. 2023.
 

2022

Teacher Education in Norway. Challenges and Reforms 1992 - 2022. 
Bjørn Magne Aakre. Professor emeritus PhD. Didactica Vol. 3. Nr. 1. 2022.

Den gode lærer. Fra allmennlærer til grunnskolelærer med mastergrad. 
Bjørn Magne Aakre. Professor emeritus PhD. Didactica Vol. 3. Nr. 1. 2022.

More flexible Vocational and Professional Education. With Covid-19 and the Completion Reform as context. Bjørn Magne Aakrte, PhD. Didactica Vol. 3. Nr. 1. 2022.

2021

Maritime education and sustainable development in Japan. A Norwegian perspective In: 技術教育学の探究 第 23号 2021 年 7月. Research of Technology Education. ISSN 2189-6348. No. 23 July 2021. Nagoya University

Vocational Education for Crafts and Industry in Norway. Bjorn Magne Aakre. In: 技術教育学の探究第 22号 2021 年 4月. Research of Technology Education. ISSN 2189-6348. No. 22. April 2021. Nagoya University.

Lærerutdanning for by og bygd. Kronikk i Nationen 05.10.2021. Oslo: Nationen

Maritime utdanning i Japan. I Skipsrevyen, Maritim forsking. Nr. 9, 51.årgang s. 111-113. Bergen: Skisprevyen

Sustainable development in Education. With Norway and Japan as context.
Bjørn Magne Aakre. PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 2021.

More flexible Vocational and Professional Education. With Covid-19 and the Completion Reform as context. Bjørn Magne Aakrte, PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 2021.

Education for Peace. Bjørn Magne Aakre. PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 2021.

SUISAN. Maritim utdanning og bærekraft i Japan. Fra et norsk perspektiv. Bjørn Magne Aakre. PhD

Høgskolen i Helgeland? Bjørn Magne Aakre. PhD. Sandnessjøen: Helegelands Blad; Mosjøen: Helgelendingen

Bærekraftig utvikling i skole og utdanning. Med Norge og Japan som kontekst
Bjørn Magne Aakre. PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 2021.

Education for Peace. Bjørn Magne Aakre. PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 2021

Høgskolen i Helgeland? Bjørn Magne Aakre. PhD. Didactica Vol. 2. Nr. 1. 

2020

Tysk didaktikk i design, kunst og handverk (B). (2020). Bjørn Magne Aakre. PhD

Vocational and Technical Education in Norway. With Cases from Kongsberg and Tinius Olsen School. (R). Bjørn Magne Aakre. PhD

Fra Corregodor til Nagasaki. Nr. 1666 Torvald Kibsgaard i Japansk krigsfangenskap. I: Årbok for Helgeland 2020. Mosjøen: Vefsn Museum. (2020)

Skolen og informasjonssamfunnet. Et konstruktivistisk perspektiv. (2020). Bjørn Magne Aakre. PhD

Ainu. A Culture of Silence. (B). (2020). Bjørn Magne Aakre. PhD

Shogakkou to Chugakkou. Primary and Lower Secondary Education in Japan. (M). 2020

Teknologi og design i skolen. (M). Kongsberg: Didactica Vol. 1. Nr. 1

Lærerutdanning i Japan. M). Kongsberg: Didactica Vol. 1. Nr. 1. 2020

2019

Kvalitet i videregående opplæring og aktuelle utfordringer i tiden. Et internasjonalt perspektiv med Norge, Japan og Minnesota som kontekster. I Streitlien, Å & Aakre, B.M. (2019): Det store spranget. Kapittel 3, p. 61-94. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Forskningsperspektiver på elevenes valg av utdanning, yrke og karriere. I Streitlien, Å & Aakre, B.M. (2019): Det store spranget. Kapittel 2, p. 29-60. Oslo: Cappelen Damm.

Det store spranget. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (2019)

2018 and older

Aakre, B. M. (2018). Yrkesfaglæreres profesjonelle kompetanse. En kvalitativ undersøkelse med Norge og Japan som kontekster. Lindköping: Nordic Journal of Vocational Education and Training. NJVET, Vol. 8, No. 2, 71–92 (2018)

Aakre, B. M. (2018). Yrkesfaglæreres profesjonelle kompetanse. En kvalitativ undersøkelse med Norge og Japan som kontekster. Lindköping: Nordic Journal of Vocational Education and Training. NJVET, Vol. 8, No. 2, 71–92 (2018)

Aakre, B.M. (2017). Jord og frihet i Amerika. Om utvandring fra Helgeland og Namdal i 1868. I: Far etter fedrane 2017, s.129-140. Mosjøen: Vefsn museum. (2017)

Robicheau, J. Aakre, B. M., Kato, T. (2016). Minnesota and the World. A Comparative Study on Education in Minnesota, Norway and Japan. St. Paul MN: Minnesota Association of School Administers (MSA).

Maritim utdanning i lys av globaliseringen. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol 5. Art nr 3. 2015. 1-11.    (2015)    

Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 1994 til Kunnskapsløftet 2006. Oslo: FORMakademisk, Vol 7. Nr. 2. Art 3. 2014. 1-13 (2014)

Yrkesforberedelse eller fagbrev? Med design og handverk som kontekst. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol 3. Art nr 2. 2013. (2013)

Vurderingspraksis i yrkesfag. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol 3. Art nr 1. (2013).

Methodology in Educational Research: A Critical Constructive Perspective. Åbo: Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A2011(16/3-14).

echnology and Design Education: From play to profession. Åbo: Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A 2011 (16) s. 15-36.

Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv. Tromsø: UNIPED 2011; Volum 34.(1) s. 5-20. (2011)

Career Preparation and Selection in High School: A Norwegian context. Nagoya University: Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education 2010 (7) s. 1-19

Entrepreneurship and Business Development. Notodden: Høgskolen i Telemark (2006)

Formgiving og design i et didaktisk perspektiv. Doctoravdavhandling. Trondheim. Norwegian University of Science and Technology (NTNU). (2005)

Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv. Oslo: Form. (2003)

Kunst og håndverk, et skolefag fro fremtiden. Oslo: Form nr. 5. 2001

Skolen og informasjonssamfunnet. Notodden: Høgskolen i Telemark

Ledelse og kvalitet. Hovedoppgave. Oslo: Uiversitetet i Oslo (1992)

Datateknikk. Oslo: NELFO. (1992)

Øvingsprogrammer i Pascal. Måling-, styring og regulkaring med PC. Oslo: NELFO. (1992)

Datamaskinstyring med PD. Oslo: NELFO (1988)

Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 1994 til Kunnskapsløftet 2006. Oslo: FORMakademisk, Vol 7. Nr. 2. Art 3. 2014. 1-13 (2014)

Yrkesforberedelse eller fagbrev? Med design og handverk som kontekst. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol 3. Art nr 2. 2013. (2013)

Vurderingspraksis i yrkesfag. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol 3. Art nr 1. (2013).

Methodology in Educational Research: A Critical Constructive Perspective. Åbo: Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A2011(16/3-14).

Mechnology and Design Education: From play to profession. Åbo: Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A 2011 (16) s. 15-36.

Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv. Tromsø: UNIPED 2011; Volum 34.(1) s. 5-20. (2011)

Career Preparation and Selection in High School: A Norwegian context. Nagoya University: Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education 2010 (7) s. 1-19

Entrepreneurship and Business Development. Notodden: Høgskolen i Telemark (2006)

Formgiving og design i et didaktisk perspektiv. Doctoravdavhandling. Trondheim. Norwegian University of Science and Technology (NTNU). (2005)

Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv. Oslo: Form. (2003)

Kunst og håndverk, et skolefag fro fremtiden. Oslo: Form nr. 5. 2001

Skolen og informasjonssamfunnet. Notodden: Høgskolen i Telemark

Ledelse og kvalitet. Hovedoppgave. Oslo: Uiversitetet i Oslo (1992)

Datateknikk. Oslo: NELFO. (1992)

Øvingsprogrammer i Pascal. Måling-, styring og regulkaring med PC. Oslo: NELFO. (1992)

Datamaskinstyring med PD. Oslo: NELFO (1988)