Halvor Inge Bjørnsrud

Professor

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-5)
Halvor Bjørnsrud er dr.polit. og professor i pedagogikk. Arbeidsområdene er innenfor inkludering, spesialpedagogikk, utdanningsledelse, læreplanutvikling og skoleutvikling. Han har publisert flere bøker om reformer i skolen. Blant disse er Læreplanutvikling og lærersamarbeid (1995), Den inkluderende skolen (1999), Rom for aksjonslæring (2005), Skoleutvikling (2009), Den inkluderende fellesskolen (2014) og Skolebasert kompetanseutvikling (red. 2015). Han har redigert flere bøker og skrevet artikler både nasjonalt og internasjonalt innenfor de ovennevnte emnene. Strategier fra aksjonsforskning og aksjonslæring er tema i publisert forskning om skoleutvikling. Et aktuelt område i de senere forskningsarbeidene er skolebasert utvikling gjennom indivduelle og kollektive prosesser i profesjonsfellesskap.

Ansvarsområder

  • Emneansvarlig for fordypningsemne: Skolebasert kompetanseutvikling på GLU master i profesjonsrettet pedagogikk.
  • Utvikling/Koordinering av master for lærerspesialistutdanningen: Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK).
  • Emneansvarlig for fordypningsemne: Didaktikk og digitale læringsressurser, aksjonslæring og –forskning innenfor master for lærerspesialistutdanningen: Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK).
  • Veiledning og sensur av masteroppgaver i pedagogikk.

 

Kompetanse

  • Professor i pedagogikk - 2006
  • Professor 2  (20%) - Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 2009 til og med 2014
  • Professor 2  (20%) - Utdanningsledelse, Høgskolen i Buskerud, 2006 til og med 2008
  • Dr.polit. grad ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 2004
  • Førsteamanuensis i pedagogikk, Høgskolen i Vestfold - 1993 til og med 2005
  • Prosjektleder i Grunnskolerådet/Utdannings- og forskningdepartementet 1991 - 1993
  • Rektor i grunnskolen 1986 - 1990
  • Lærer i barne og ungsdomsskolen 1978 - 1985 
  • Cand. polit.-grad, Pedagogisk forskningsinstitutt, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 1982
  • Videreutdanning i pedagogikk og samfunnskunnskap ved Norges Lærerhøgskole i Trondheim - 1975 - 1978
  • Lærerutdanning ved Notodden lærerskole i 1975

 

 

CV

Medlem av sakkyndige 12 utvalg for vurderinger av doktoravhandlinger samt opponent ved:

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (2)
  • Det psykologiske fakultet, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen (2)
  • Pedagogiske institutt, NTNU (4)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Danmarks Pædagogiske Universitet i København og Århus (2)
  • Koordinator/medlem av bedømmelseskomite for graden ph.d ved Universitetet i Sørøst-Norge (1)

Leder og/eller medlem av 17 sakkyndig utvalg for opprykk eller ansettelse av professor eller dosent i pedagogikk.

Medlem av Det nasjonale nettverket for kvalitetsvurdering i skolen (2001 -2010). Her ble det blant annet publisert bøker og artikler fra deltakerne i nettverket om skoleledelse og læreres læring. I tillegg ble det gjennomført nasjonale konferanser om skolebasert vurdering og kvalitet i skolen. 

Leder av Høgskolen i Vestfolds arbeidsgruppe som prøvde ut og utformet mastergrad i pedagogikk med fordypninger i utdanningsledelse og spesialpedagogikk. Her hadde vi et faglig samarbeid med Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. 2004 - 2009

Faglig ansvarlig for Høgskolen i Vestfolds masterprogram i pedagogikk med fordypninger i utdanningsledelse og spesialpedagogikk. 2009 - 2015                

Faglig ansvarlig for Høgskolen i Buskerud og Vestfolds masterprogram i pedagogikk med fordypninger i utdanningsledelse og spesialpedagogikk. 2016 – 2018

Faglig ansvarlig for HSNs arbeide med satsingen i Buskerud og Vestfold innenfor Ungdomstrinn i utvikling - Skolebasert kompetanseutvikling 2012 - 2017

Forelesninger og veiledning om organisasjonslæring innenfor Ungdomstrinn i utvikling - Skolebasert kompetanseutvikling 2012 - 2017               

Publikasjoner