Ansvarsområder
- Emneleder Metode 2 flexisykepleie, Bachelor sykepleie, USN
Kompetanse
- Profesjons- og yrkesdidaktikk
- Vurdering FOR læring
- Undervisning og veiledning
- Simulering, fasilitator, sertifisert HHLR isntruktør
- Helsevurdering og sykepleiedokumentasjon
- Palliativ sykepleie
- Intensiv sykepleie
- Kvalitativ forskning
- Kvantitativ forskning
CV
- Utdanning
2018 Pedagogisk kompetanseuvikling og utdanningskvalitet, Phd kurs
2016 Quantitative Reseach, Phd kurs.
2015 Qualitative Reseach, Phd kurs.
2015 The Science and Person-centered Reseach, Phd kurs.
2011 Vitenskaplig veiledning, Phd kurs.
2014 Facilitatorkurs for simulering
2013 Kurs i avansert helsevurdering (advanced practionar)
2010 Masterstudie i Klinisk helsearbeid, retning palliasjon.
2004 Tverrfaglig veiledning
2002 Spesialpedagogikk
2001 Praktisk Pedagogisk utdanning
1989 Spesialutdanning i intensiv sykepleie
1980-83 Nasjonalforeningens og Oppland Fylkes sykepleierhøgskole.
- Klinisk erfaring
Vikariater høyskole lærer/ lektor, fast ansettelse universitetslektor, førstelektor (HBV, HIBU, USN) fra 2003 -
Adjunkt med opprykk, videregående skole, helse og sosialutdanning - 5 år
Vikariater i kommunehelsetjeneste i forbindelse med masterutdanning- 6 mndr
Intensivsykepleier (med/kir intensiv og mottakelse, dagkirurgi spesialisthelsetjeneste -13 år
Sykepleier 3 år kirurgi - spesialisthelsetjeneste
Publikasjoner
2021. Egilsdottir, H.Ø., Eiken, G.-M., Jensen, L. H. og Plathe, H. "Helsevurderinger og sykepleiedokumentasjon". Bergen: Fagbokforlaget.
2021 Plathe*, Hilde, Solheim*, E, Eide, Hilde. Nursing students` and Preceptors` Experiences with Using an Assessment Tool for Feedback and Reflection in Supervision of Clinical skills: A Qualitative Pilot Study. Nursing Research and Practice. Volum 2021. Article ID551662, 9 pages. * førsteforfattere.
2018 Poster og innlegg. Plathe og Solheim. Hvordan kan feedback og refleksjons verktøyet kompetanseutvikling for praktiske prosedyrer (KUPP) påvirke studenters læringsprosess og veiledning i klinikken, 1. og 2. år bachelor sykepleie? Nasjonal simuleringskonferanse "Tett samspill mellom forskning, utdanning og praksis?" , NTNU, Gjøvik.
2017 Solheim, Elisabeth*; Plathe, Hilde*; Eide, Hilde. Nursing students' evaluation of a new feedback and refection tool for use in high-fidelity simulation - Formative assessment of clinical skills. A descriptive quantitative research design. Nurse Education in Practice 27 (2017) 114-117 HSN * To førsteforfattere.
2016 Poster og innlegg. Solheim, Elisabeth og Plathe, Hilde. Formativ vurdering av kliniske prosedyrer. Bachelor sykepleiestudenters evaluering av et nytt formativt vurderingsskjema, anvendt i high - fidelity simulering. Nordisk konferanse om simulering og utdanning, Gjøvik; 2016-02-03 - 2016-02-04.
2014-2016 Flere fagfelle vurderte digitale prosedyrer i samarbeide med Sykepeiehåndboka (SHB) Gyldendal Norsk Forlag.
2013 Plathe, Hilde; Knutsen, Knut Runar. " Økt veilederkompetanse for kontaktsykepleiere på 2 sengeposter ved Kongsberg sykehus". Prosjektrapport fra utviklingsprosjekt i praksis mellom Høyskolen i Buskerud og Kongsberg sykehus, Vestre Viken studieåret 2012-2013. Kongsberg: Vestre Viken: Kongsberg sykehus 2013 3 s. HSN VV
2012 Plathe, H, Jensen, H "Pårørendes opplevelse og erfaring ved ufrivillig vekttap hos lungekreftpasienter i palliativ fase". Sykepleien Forskning nr 2: 2012, 7: 124-131.