Hedda Helene Berntsen

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold ()
Heddas fagområder er læringsdesign, pedagogisk ledelse og idrettspsykologi.

Ansvarsområder

 

 

Kompetanse

Interessen for pedagogiske problemstillinger kommer tydelig til utrykk gjennom Heddas tre avhandlinger. I 2002 ferdigstilte hun bacheloravhandlingen sin med tittelen: How can the Creative Mobilization Program improve children’s thought processes? Masteravhandlingen fra 2012 hadde tittelen: Barns frihet – farvel? Doktorgradsavhandlingen fra 2019 hadde tittelen: Teaching and understanding «need supportive» coaching. Developing and implementing a coach development program.

Parallelt med utdanning har Hedda hatt en toppidrettskarriere med suksess på høyeste internasjonale nivå inne tre idretter. Hennes engasjement og motivasjon for pedagogikk og formidling av forskning kommer til uttrykk gjennom publiserte bøker, kronikker, læringsmateriell som er blitt utviklet for trenerutdanninger, vitenskapelige arbeider og mine foredrag på internasjonale konferanser og seminarer

 

CV

Utdannelse

PHD i idrettspsykologi fra Norges Idrettshøgskole (2019)

Tittel på avhandlingen: Teaching and understanding "need supportive" coaching: Developing and implementing a coach development program

Master i pedagogikk fra pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo

Masteravhandlingen Barnets frihet - farvel? Utforsket mulighetene barn i ulike pedagogiske institusjoner har for å opprettholde høy grad av egenstyring av tid, bevegelsesfrihet og egenstyring av handlinger.

Temaer som motivasjon, utvikling og læring er sentrale begrep på pensum i masterstudiet i pedagogikk ved pedagogisk forskningsinstitutt ved universitetet i Oslo. Spesielt teorier om motivasjon engasjerte Hedda.

Bachelor of Arts fra Middlebury College, VT, USA

I Bacheloroppgaven sin utforsket Berntsen sammenhengen mellom bevegelse og læring, som helseeffekten av fysisk aktivitet, positive emosjoner forbundet med mestring og bevegelse, og hvordan bevegelse i et tredimensjonalt miljø har potensialet til å utvikle de kognitive prosessene i hjernen, og øke kreativiteten.

Idrettskarriere

Verdensmester i "Døds" på Frogerbadet 2014 - skikkelig skummel moro-gren.

Freestylelandslaget (2007-2014)

Skicross er råkult! Deltakelse i VM (to ganger), OL (en gang), X-games (tre ganger). OL sølv fra Vancouver, X-games sølv fra 2008 og 2012.

Kabelwakeboard på Norsjø Kabelpark og NM medaljer 2007-2008. Denne grenen er veldig akrobatisk - bra stemning på Norsjø Kabelpark.

Alpinlandslaget (2000-2003) 

Denne idretten krever ekstrem dedikasjon for å være i toppen. Utvuikling av ferdigheter på dette nivået er ekstremt interessant. Deltakelse i OL (en gang) og VM (to ganger). Bronse i slalåm fra VM i St. Anton i 2001.

Telemarklandslaget (1997)

Telemark er gøy! Superkult i puddersnø. Vant VM i telemark klassisk og bronse i kombinasjonen i Meiringen, Sveits 1997.

Publikasjoner

Kronikker

Berntsen, H. (2022). Dobbelttimer er tortur for elevene. https://forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/dobbelttimer-er-tortur-for-elevene/2127056

Bjørndal, C. T. & Berntsen, H. (2021). Veien til toppidrett og Helvete er brolagt med gode intensjoner. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/bjorndal-christian-thue/veien-til-toppidrett-og-helvete-er-brolagt-med-gode-intensjoner/

Berntsen, H. (2020). Litt mer gøy gir mye større treningsvillighet. https://forskersonen.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/litt-mer-goy-gir-mye-storre-treningsvillighet/1643547

Berntsen, H. (2019). Hvordan tilrettelegge for motiverte utøvere, trivsel og sportslig utvikling?https://www.nih.no/forskning/prosjekter/forskningsprosjekter-ved-nih/coaching-av-unge-utovere-i-utvikling/

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Feilaktig syn på hva som er god "coaching" gir utbrenthet, frafall og mistrivsel: Derfor bør treners samhandlingsferdigheter kvalitetssikres på lik linje med idrettsspesifikk-kompetanse. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/berntsen-hedda/feilaktig-syn-pa-hva-som-er-god-coaching-gir-utbrenthet-frafall-og-mistrivsel/

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Derfor blir idrettsungdom drittlei! https://forskning.no/barn-og-ungdom-kronikk-kultur/derfor-blir-idrettsungdom-drittlei/1251000 Mest leste kronikken på forskning.no i 2018.

Berntsen, H. (2017). Slik dreper du idrettsgleden til barnet ditt (chronicle). https://forskning.no/forskeren-forteller-sport-barn-og-ungdom/slik-dreper-du-idrettsgleden-til-barnet-ditt/358143

Berntsen, H. & Gjesdal, S. (2015). Bredde er topp. https://blogg.forskning.no/nih-bloggen/bredde-er-topp/1103876

 

Artikler, bokkapitler og raporter

Berntsen, H., Ivarsson, A., & Kristiansen, E. (2019). Need-supportiveness and athlete well being: Coaches' competence-support at risk in the elite sport context throughout the season. Current Issues in Sport Science (CISS). doi:https://doi.org/10.15203/CISS_2019.010

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Successful coach learning: Digital workbook informed by pedagogical principles. International Journal of Sports Science and Coaching. DOI: 10.1177/1747954119835439 https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747954119835439

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Guidelines for Need-Supportive Coach Development: The Motivation Activation Program in Sports (MAPS). International Sport Coaching Journal, 6 (1), 88-97. DOI: 10.1123/iscj.2018-0066 https://journals.humankinetics.com/view/journals/iscj/6/1/article-p88.xml

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Perceptions of need-support when "having fun" meets "work hard" mentalities in the elite sport school context. Sport Coaching Review. DOI: 10.1080/21640629.2018.1525862 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21640629.2018.1525862 

Lemyre, P-N. & Berntsen, H. (2016). Eierskap over drivkraften til å drive med idrett. I: Ungdomstreneren. A. Wallinus-Rinne (red.). Oslo, Norway: Akilles.

Lövgren, J. and Berntsen, H. (in press). A motivational perspective on Folk High School teachers’ identity – the Norwegian context. In J. Lövgren (Ed), The Nordic folk high school teacher. LIT-forlag.

Berntsen, H., Lemyre, P-N. & Røe, L. (2014)- Fra klubb til verdenstopp: Kartlegging av OL- og VM-medaljørers utviklingsmiljøer. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Berntsen, H. (2011). Barnets frihet – farvel? I C. W. Beck og S. E. Vestre (Red), Innesperring eller frisetting: Artikler i samfunnsrettet pedagogikk (s. 124-132). Oslo: Didakta Norsk Forlag.

Bøker og PhD-avhandlingen

Berntsen, H. (2019). Teaching and understanding "need supportive" coaching: Developing and implementing a coach development program. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Berntsen, H. & Aamodt, K. A. (2013). Jeg greier det! Lær barnet ditt å mestre idrett året rundt. Oslo: Kagge forlag. Kjetil Andre Aamodt og jeg skrev boken for å inspirere foreldre til å ta med barna ut å leke og drive med idrett – fordi det er gøy. 

Berntsen, H. (2010). The Play Spirits’ Playground. Saratoga Springs, NY: Kitanie. Rett før de Olympiske vinterlekene i Vancouver 2010 fikk Hedda ideen om å skrive om ”the Olympic Spirit” på en litt annen måte. Barnebokens budskap handler om at lidenskapen til å være i bevegelse finnes i alle verdens kroker. Jessica Riley, Heddas venninde fra USA redigerte boken, samt fikk den publisert. 

Berntsen, H. (2008). I hundre med Hedda – 100 treningsøkter for barn og unge i skole og idrettslag.Oslo: Akilles. Med hjelp fra toppidrettsutøvere, trenere og fagpersoner ved NIH samlet Hedda inn ferdige planlagte treningsøkter/kroppsøvingsopplegg som er organisert etter kompetansemålene i lærerplanen – 06 for 7. og 10. trinn. Målet med boken var å bidra til at flere elever skulle oppleve gleden ved å være i aktivitet.