Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg
- Prosjektledelse, markedsføring, organisasjonspsykologi, kommunikasjon, management, strategi, ledelses-metodikk. Patrick Ingebretsen (Mjøndalen) og Odd Daniel Taasaasen (Askim) sitter i sofaen på pauserommet hos Atea i Stokke.
Her er dartspill, fotballspill, saccosekker og en egen bar. Avslappende omgivelser til tross. Det har handlet mest om hard jobbing for de to tidligere HSN-studentene, som nettopp har listet opp noe av det har lært, som har hjulpet dem til å takle kravene de har møtt i arbeidslivet etter eksamen våren 2016.
Fag som forbereder for arbeidslivet
- Jeg jobber som prosjektleder og bruker mye fra de administrative fagene jeg hadde i studiet. Du kan lære deg mange programmeringsspråk, men møter kanskje noe helt annet i jobben. Derfor er det viktig med alle de andre fagene også. Jeg er helt avhengig av å kunne noe om ledelses-metodikk, om risikoanalyser og ikke minst det å kunne jobbe i team med forskjellige mennesker, og få det til å fungere. Det var grunnen til at jeg valgte HSN, da jeg lette etter IT-utdanninger over hele landet. At studiet inneholdt fag som kunne kvalifisere meg til en jobb som prosjektleder, forteller Odd Daniel.
Bratt læringskurve
Som prosjektleder har han alltid flere kunder og prosjekter gående og er kundens kontaktpunkt. Akkurat nå har han et prosjekt med en kunde som skal fase ut serverne i kjelleren og flytte alt «opp i skyen» med blant annet en Office 365-løsning.
- Det har vært en bratt læringskurve, men veldig spennende, sier Odd.
Patrick nikker. Han jobber som konsulent innen sky-tjenester, men får også rollen som prosjektleder, dersom kunden ikke ønsker en egen prosjektleder i tillegg.
- Det var overveldende i starten, nesten som å starte på skolen på nytt igjen. Jeg var god på koding, men er veldig glad for de andre fagene også, som organisasjonsledelse, prosjektledelse og analyse. Jeg har hatt god nytte av de fagene. Hvis du først kan et programmeringsspråk, er det lettere å lære seg nye, sier han.
Var ærlig i jobbintervjuet
Verken Patrick eller Odd var opptatt av nettverksbygging da de studerte på campus Vestfold, men det er noe de snakker om nå. De vil gjerne fortelle om jobbene sine til nåværende studenter, og har snakket internt om at Atea skal prøve å være enda mer aktiv i kontakten mot IT-studentene.
Alle fra bachelor-gruppen deres er enten i jobb, eller på vei inn i jobb. Selv måtte de gjennom flere krevende intervjuer før de fikk fast jobb.
- I alle intervjuene jeg har vært på, har det gått veldig mye på personlighet. I den første fasen så de på skole-karakteren min, men så handlet det om person. Jeg var åpen om det jeg ikke kunne så mye om på intervjuet. Jeg tror det er lurt å ikke skryte seg selv opp, men heller være ærlig om sterke og svake sider, forteller Patrick.
Odd er enig. - Vi kan bygge kompetanse, men personligheten må du ha med deg. Derfor er det viktig å lære seg å kunne kommunisere og fungere sammen med andre i studietiden.
Prosjektarbeid motiverte
Begge to nevner prosjektarbeidet, som noe av det mest motiverende i studietiden.
- Studentsamfunnet trengte ny webside. Vi måtte gjennom hele prosessen, der vi startet med en analyse. Alle gruppene jobbet med samme prosjektet. Den beste løsningen ble brukt til slutt. Det var kjempe-motiverende. Alle jobbet hardt, fordi det var så engasjerende, og det var et høyt karaktersnitt i klassen. Da oppdaget vi at det å kunne jobbe med mennesker er noe av det viktigste, avslutter Odd og Patrick.
Får støtte fra sjefen
Esben Mastberg er tjenesteleder for Atea, Region Buskerud, Telemark og Vestfold. Han bekrefter at de ser etter IT-utdannede som kan kommunisere når de skal ansette nye i firmaet.
- Mange har samme faglige basis, men vi er veldig avhengig av at folk funker ute i felten. De er jo vårt ansikt utad. De må kunne snakke med folk. Samtidig må de ha en «drive» til å utvikle seg. IT-bransjen utvikler seg raskere enn noen gang. Du må være innstilt på å bruke noe av din egen tid på å holde deg oppdatert.
Mastberg sier en bachelor er en god basis.
- Så handler det mye om at du er skrudd sammen på en fornuftig måte og kan snakke med folk. Jeg ville aldri rekruttert de som sitter innerst i kroken på «The Gathering». Patrick og Odd Daniel kan nok underskrive på at de ble kastet rett ut i kunde-møter. Vi kan følge dem et stykke på veien, men veldig mye av kompetanseutviklingen her skjer i samarbeid med kundene. Å utvikle den tekniske kompetansen er selvsagt viktig, men vi er også opptatt av alt det andre som er viktig for god kundebehandling. Temaer som tydelighet og oppfølging.