Åpnet studenthus i Porsgrunn

Marius Sunde og Robin Kåss
Leder av Studentsamfunnet i Grenland, Marius Sunde, mottar en ekstrasjekk fra Porsgrunns ordfører Robin Kåss.

Akkompagnert av Sondre Lerche ble det nye studenthuset i Porsgrunn offisielt åpnet tirsdag. Og Porsgrunns ordfører Robin Koss kom med en ekstra sjekk på 10 000 kr. – Det er til fest og moro, smilte han.

Tekst og foto: Per Magnus Holtung

Porsgrunn kommune bidrar ellers med èn million kroner i året i fem år framover til driften av det nye studenthuset på campus Porsgrunn.

- Dette er et stort skritt framover, ikke bare for Porsgrunn som studiested, men i tillegg for hele regionen, sa han og inkluderte også Larvik.

Sondre Lerche

Med et par nummer fra sitt nyeste album innledet Sondre Lerche åpningsseremonien for det nye studenthuset, og høgskolens prorektor Kristian Bogen mottok nøkkelen til bygget fra Statsbyggs regiondirektør Magnus Hallaråker.

Studentene har forlengst tatt huset i bruk. De markerte starten med konsert og parallell åpning av «Uka 2017» for tre uker siden.

Erstatter gamle Elverhøy

Det nye studenthuset erstatter det gamle og slitte studenthuset Elverhøy. Der var det bare plass til rundt 200 personer, mens det nå er nærmere 2500 studenter knyttet til studiestedet i Porsgrunn.

Totalkostnaden for det nye studenthuset er på vel 41 million kroner.

Passivhus

Studenthuset i Porsgrunn er også et såkalt passivhus. Taket er dekket av solcellepaneler som i gjennomsnitt i året produserer like mye strøm som huset forbruker.

Sondre Lerche