Språkforsker til topps i Forsker Grand Prix

Vinner Karina Rose Mahan tar imot pokal fra rektor Petter Aasen. Resten av deltakerne er også på scenen sammen med prorektor Nils Kristian Bogen.

Karina Rose Mahan ble vinneren av årets Forsker Grand Prix ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Tekst: Ingvild Gjone Sildnes

Foto: Ragne Brekke Hvidsten og Per Magnus Holtung.

De ni kandidatene hadde et svært høyt nivå på sin forskningsformidling og gjorde jobben vanskelig både for fagjury og publikum i delfinalen av Forsker Grand Prix på kulturhuset i Porsgrunn i går.

Kandidatene hadde jobbet hardt og intenst med å koble innhold og form av et komplisert doktorgradsprosjekt på kun fire minutter. Dette lykkes de også svært godt i, da de tur etter tur entret scenen med entusiasme og formidlingskraft. I salen kunne publikum og fagjury gi sine kandidater stemmer fra 1-6 etter hver presentasjon.

Etter noen lange og pinefulle timer, ble det til slutt språkforsker Karina Rose Mahan som stakk av med den gjeveste prisen og reiser til den nasjonale finalen i Trondheim sammen med kveldens 2. plass.

Bedre metode for å lære fremmedspråk

Mahan forsker på tospråklige klasser, der det meste skjer på engelsk. Hun undersøker hvordan lærerne mestrer å undervise på engelsk til norske elever og hvilket læringsutbytte dette gir. Skoler benytter såkalt Content and Language Integrated Learning (CLIL).

- Det er mange barn verden over som må lære fag på et fremmedspråk. Kanskje er de i min situasjon, at de har de emigrert til et nytt land. Kanskje går de IB. Eller kanskje går de i en Content and Language Integrated Learning (CLIL) klasse. Fancy begrep for noe veldig enkelt. Det betyr at en skole tilbyr fremmedspråk i andre fag. Altså engelsk i andre fag enn engelsk, fortalte Mahan som selv er født i USA og flyttet til Norge og Stavanger som barn.

Karina Rose Mahan på scenen.

Stikk til politikere

Mahan kunne også gi et aldri så lite stikk til politikere som er opptatt at det kun skal snakkes norsk på norske skoler, noe som ikke styrker de unges engelskkunnskaper basert på resultater fra Mahans forskning.

- Jeg fant mange spennende resultater som peker mot at CLIL kan løfte engelskkompetansen i Norge. Men i februar skjedde det noe. Språkrådet reagerte på disse CLIL skolene, og mente at elevene kom til å glemme norsk av dem. ”Selvfølgelig burde barn i norsk skole snakke norsk!” var responsen til kunnskapsministeren vår, sa Mahan, som fikk poengene 6-6-5 av dommerne i finalerunden.

Mahan har siden første gang hun så Forsker Grand Prix på tv hatt ønske om å delta, men at det skulle gå så bra hadde hun ikke drømt om.

- Mitt hovedmål er å vise at unge, kvinnelige forskere kan være morsomme og dyktige. Det er litt ut av komfortsonen å være med på noe sånt, men man lærer utrolig mye av opplevelsen, forteller en opprømt Mahan etter kvelden som blir én av HSNs finalister i landsfinalen i Trondheim den 30. september.

Konferansier Line Jansrud sammen med de tre finalistene i Forsker Grand Prix. foto

Det ble til slutt Prasanna

I finalerunden deltok også Åsve Murtnes og Prasanna Welahettige. Murtnes forsker på naturen som klasserom i ungdomsskolen, mens Welahettige er teknolog som i sitt doktorgradsarbeid jobber for å unngå oljeutblåsninger ved å kontrollere trykk i oljebrønner. Både Åsve og Prasanna hadde en energi og utstråling som dommerne trykket til sitt bryst. Murtnes fikk dommerstemmene 6-6-5, mens Prasanna fikk 6-4-6.

Men når publikumstemme skulle telles opp i en hektisk finalerunde, skjedde det en opptellingsfeil som endret kvelden. Åsve ble utropt til 2.plass med billett til landsfinalen, mens det kort tid etter viste seg at det var Prasanna som hadde fått flest stemmer, dog det kun skilte noen få. Dette kom ikke med i tv-sendingen.

- På vegne av arrangøren HSN må vi beklage at vi utropte feil 2. plass. Dette skyldes en menneskelig svikt i en hektisk innspurt. Vi oppdaget det da premien var delt ut, og dermed var det fatale skjedd. HSN beklager dette og vil selvfølgelig gi premie til alle tre finalistene, og også tilby Åsve en tur til Trondheim, sa viserektor for forskning og utvikling Pål Augestad.

I tillegg til en Trondheimstur får 1. plassen en pris på 7.500 kroner, mens 2. og 3. plassen får 2.500 kroner i premier.

- Etter sorgbearbeiding nå i ettertid av showet, synes vi at kandidaten som ble rammet tok dette på en fantastisk sporty måte. Dette er en karakterstyrke som i seg selv fortjener premie, sier viserektor for forskning Pål Augestad.

Konferansier som brant for formidling

Konferansier Line Jansrud var også en forskningsformidler av rang i showet. Hun hadde introer som løftet kandidatenes presentasjoner og dro på med griselunger, kebabspising, tauhopping og utregninger for å få folk til å forstå hva som ventet dem.

- Forskere kan forske så mye de vil, men sprer de ikke det de finner ut – er det null verdt. Vi trenger så sårt nye Aarebroter, eller Fugellier i disse “fake news” tider.  Kloke hoder som synes. Forskere må våge å ta til pennen eller micen sånn at ikke personlige meninger, kvasikunnskap og konspirasjonsteorier tar over. Disse forskerne kan masse, tar ansvar og de formidler, sa hun fra scenen.

Det arrangeres fem delfinaler av Forsker Grand prix i år. HSN er andremann ut etter Tromsø som hadde sin finale på onsdag. Så følger Oslo, Bergen og Trondheim.

Og så ingen er i tvil: Karina Rose Mahan tok 1. plassen i Forsker Grand Prix i Porsgrunn, mens Prasanna Welahettige til slutt endte opp på 2. plass.

Dommerne i forsker grand prix. Foto