Disputas: Anne Mette Høegh-Larsen

Bilde av Anne Mette Høegh-Larsen
Anne Mette Høegh-Larsen, Ph.d. student i Personorientert helsearbeid Kopirett: USN

Anne Mette Høegh-Larsen disputerer for doktorgrad i personorientert helsearbeid.

14 Dec

Praktisk informasjon

• Dato: 14 desember 2023
  • Tid: kl. 10.00 - 15.30
  • Sted: Porsgrunn, A-271
  • Last ned kalenderfil
  • Følg disputasen på Zoom her
    Meeting ID: 611 9988 3560
    Password: 681786

Program

Kl. 10.00-11.00: Prøveforelesning: “How can development of professional competence in nursing be understood considering the Aristotelian three-fold framework of episteme, techne and phronesis?”
    Kl. 12.00-15.30: Disputas: Nursing students’ development, transfer and assessment of professional competence and clinical judgment skills: A quantitative study

Bedømmelseskomité

• Førsteopponent: Samuel Edelbring, Universitetslektor, Dosent og Visedekan, Örebro Universitetet
    • Andreopponent: Mariann Fossum, Professor, Universitetet i Agder
    • Administrator: Lena Heyn, Professor, Universitetet i Sørøst-Norge

Veiledere

• Hovedveileder: Førsteamanuensis Monika Ravik, Universitetet i Sørøst-Norge
    • Biveiledere: Professor Marianne Thorsen Gonzalez, Universitetet i Sørøst-Norge og professor Sissel Iren Eikeland Husebø, Universitetet i Stavanger
    • Mentor: Førstelektor Inger Åse Reierson, Universitetet i Sørøst-Norge
Har du spørsmål?

Avhandlingen handler om hvordan sykepleierstudenter utvikler ulike former for sykepleiekompetanse gjennom simuleringsbasert læring, hvordan de overfører denne kompetansen til praksisfeltet og hvordan de vurderer sin egen kompetanse.

Sammendrag

Kontinuerlige medisinske, teknologiske og strukturelle endringer i helsevesenet krever at nyutdannede sykepleiere må ha profesjonell sykepleiekompetanse for å ivareta pasienter. Simuleringsbasert læring og praksisstudier er etablerte pedagogiske metoder som brukes i sykepleierutdanningen for å gi studentene denne kompetansen. I denne avhandlingen er det gjennom å bruke kvantitativt forskningsdesign undersøkt ulike aspekter ved sykepleiestudenters utvikling og vurdering av deres profesjonelle kompetanse og klinisk vurderingsevne i simuleringsbasert læring og i praksis.

Avhandlingen belyser også hvordan sykepleiestudenter overfører denne kompetansen fra simulering til praksis. Resultatene i avhandlingen støtter at bruk av PEARLS-debriefing i simuleringsbasert læring kan forbedre sykepleierstudenters profesjonelle kompetanse og kliniske vurderingsevne. Studentene viser en utvikling av profesjonell kompetanse og klinisk vurderingsevne over tid, men det er et behov for å styrke deres kompetanse knyttet til utvikling, ledelse og organisering av sykepleie. Avhandlingen avdekker at studenter trenger støtte til overføringen av kompetanse fra simulering til praksis. I tillegg anbefales en kombinasjon av ulike vurderingsformer for nøyaktig vurdering av studentenes kompetanse.