Avhandlingen handler om hvordan sykepleierstudenter utvikler ulike former for sykepleiekompetanse gjennom simuleringsbasert læring, hvordan de overfører denne kompetansen til praksisfeltet og hvordan de vurderer sin egen kompetanse.
Sammendrag
Kontinuerlige medisinske, teknologiske og strukturelle endringer i helsevesenet krever at nyutdannede sykepleiere må ha profesjonell sykepleiekompetanse for å ivareta pasienter. Simuleringsbasert læring og praksisstudier er etablerte pedagogiske metoder som brukes i sykepleierutdanningen for å gi studentene denne kompetansen. I denne avhandlingen er det gjennom å bruke kvantitativt forskningsdesign undersøkt ulike aspekter ved sykepleiestudenters utvikling og vurdering av deres profesjonelle kompetanse og klinisk vurderingsevne i simuleringsbasert læring og i praksis.
Avhandlingen belyser også hvordan sykepleiestudenter overfører denne kompetansen fra simulering til praksis. Resultatene i avhandlingen støtter at bruk av PEARLS-debriefing i simuleringsbasert læring kan forbedre sykepleierstudenters profesjonelle kompetanse og kliniske vurderingsevne. Studentene viser en utvikling av profesjonell kompetanse og klinisk vurderingsevne over tid, men det er et behov for å styrke deres kompetanse knyttet til utvikling, ledelse og organisering av sykepleie. Avhandlingen avdekker at studenter trenger støtte til overføringen av kompetanse fra simulering til praksis. I tillegg anbefales en kombinasjon av ulike vurderingsformer for nøyaktig vurdering av studentenes kompetanse.