Tittel på avhandlingen: Gatekunst, kulturarv og ‘mer-enn-representative’ tilnærminger
Denne artikkelbaserte doktorgradsavhandlingen benytter seg av ‘mer-enn-representative’ (performative, affektive, atmosfæriske og improvisasjons-/praksisbaserte) tilnærminger for å etablere et alternativt analytisk rammeverk til forståelse av gatekunstens 'kulturarvsprosesser'.
Sammendrag
De siste årene har gatekunst i økende grad blitt anerkjent som kulturarv. Konvensjonelle materiale- og verdibaserte kulturarvstilnærminger har imidlertid i liten grad gitt praktiske og teoretiske løsninger til konseptualiseringen av gatekunst-kulturarv eller bevarelsen av den. Som svar på dette benytter denne artikkelbaserte doktorgradsavhandlingen seg av ‘mer-enn-representative’ (performative, affektive, atmosfæriske og improvisasjons-/praksisbaserte) tilnærminger for å etablere et alternativt analytisk rammeverk til forståelse av gatekunstens 'kulturarvsprosesser'.
Ph.d.-avhandlingen produserer ny kunnskap på flere plan:
- For det første utforskes for første gang forholdet mellom gatekunst, kulturarv og ‘mer-enn-representativ’-teori innen gatekunst, kulturarv og urbane studier.
- For det andre utvikler avhandlingen et hybrid mer-enn-representativt rammeverk bestående av autorisert kulturarv/estetikk og fellesarv/motestetikk. På denne måten omfavnes dialektiske representasjons- og ikke-representative relasjoner til kulturarvopplevelse og sosialt liv.
- For det tredje frembringer avhandlingen begrepet ‘hendelses-kulturarv’ for å studere og forstå kulturarvdannelsen av gatekunst som en dynamisk, fremtidsrettet kraft for materiell og sosiopolitisk endring
- For det fjerde gir avhandlingen innspill til styrking av demokratisk kulturminneforvaltning basert på en affektiv og performativ forståelse av borgernes syn på kulturarv.
- Sist, men ikke minst presenterer avhandlingen forslag til metodisk innovasjon basert på betydningen av å introdusere perspektiver om improvisasjon og performativitet i forskning på gatekunst/bykunst, kulturarv og byrom.