Forskere og skuespillere – sammen på scenen

sceneteppe som er i ferd med å gå opp. Foto

Petter Winther og Isabel Toming er blant skuespillerne når vi inviterer til et opplysende teaterstykke om mellommenneskelig kommunikasjon.

Forskning kan oppfattes som tørre greier, men det handler om å vinne ny innsikt. Forskning får store konsekvenser for våre liv, våre institusjoner, ja, for hele samfunnet. Tenk bare på helse og teknologi: Det som skjer inne dette feltet er dramatisk. Derfor mener vi at forskning hører naturlig hjemme på scenen.

– Det er bare slik at ikke alle innsikter fra forskning lar seg uttrykke i et logisk, vitenskapelig språk. De krever andre uttrykksformer, noe som dessverre er undervurdert i akademia. Dette prosjektet er en fantastisk anledning til å utforske dette og finne nye uttrykksformer sammen med musikere og skuespillere, sier professor Tom Eide, som sammen med sin kone, professor Hilde Eide, tar til scenen under årets festival.

Under USN – Forskningsdagene 2021 blander vi nemlig forskningsformidling og drama fra scenekanten for å blottstille – og søke løsninger på – utfordringer knyttet til kommunikasjon med helsearbeidere.

• Les mer om arrangementet her: Konflikt i heimen – når helsevesenet banker på

Skuespillertrekløver

Buskerud Teater har det kunstneriske ansvaret, og vi har fått med oss et sterkt skuespillertrekløver:

Isabel Toming

Petter Winther

Lene Johansen Kløvstad

• Isabel Toming er utdannet skuespiller fra Teaterhøgskolen, og har blant jobbet på Nationaltheatret og Kilden i Kristiansand, i tillegg til filmer som Alt det vakre og En Affære.
  • Petter Winther er utdannet fra Scenekunstakademiet i Østfold og har en master i teater fra Teaterhøgskolen, og har vært tilknyttet Teatret Vårt, Trøndelag Teater og Det Norske Teatret. Han spiller også i TV2s nye serie Kjære Landsmenn, som får premiere 18. september.
  • Lene Johansen Kløvstad er utdannet fra Bårdarakademiet og er fast ansatt instruktør i Buskerud Teater. Hun har stått på scener som Folketeatret, Edderkoppen og Chat Noir.

Med oss er også dramaturg Kjersti Gulliksrud, som vil bistå regissør og
skuespillere med utvikling av scenene.

I tillegg bidrar Hege Eiklid fra gründerbedriften Innocom, som har med seg roboten Berntsen (Innocom.no). Dessuten kommer roboten Pepper (SoftBank Robotics.com) fra Senter for helse og teknologi ved USN.

Roboten Pepper

Roboten Berntsen

Jazza formidling

For å toppe hele greia har vi invitert saksofonist-esset Frøydis Grorud, som sammen med professor Tom Eide vil gi sine musikalske kommentar til kveldens tema.

Saksofonist Frøydis Grorud

Professor Tom Eide<

Professor Hilde Eide

– Forskning handler om kompliserte prosesser, ofte med mange involverte. På vårt senter for helse og teknologi har vi forskere med bakgrunn ikke bare fra helsefag, men også fra natur- og samfunnsvitenskap samt humaniora. Det handler om samspill mellom mennesker, på tvers av faglige kulturer. Det handler rett og slett om å få det til å svinge. Man tenker ofte ikke på det, men god forskning er grunnleggende musikalsk. Kanskje er konsertscenen et like bra sted for forskningsformidling som forelesningssalen? undrer professor Tom Eide.