Lørdagsuniversitetet Lier: Sosial ulikhet i helse og levekår

Professor Annett Arntzen ledet Helsedirektoratets fagråd for sosial ulikhet i helse og sitter i det regjeringsoppnevnte By- og levekårsutvalget, som arbeider med levekårs- og integreringsutfordringer i byområder. Populærvitenskapelig foredrag.

16 Oct

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

– Et sentralt spørsmål er om vi er på vei mot en ny type sorteringssamfunn der helse og utdanning i langt større grad enn tidligere fungerer som en køordner i arbeidslivet – og de med dårlig helse eller dårlige skoleforutsetninger havner sist i køen, og hvordan er det med innvandrerne i denne sammenheng?Annett Arntzen - foto

Professor Annett Arntzen har i mange år forsket på velferdssamfunnets utfordringer, med fokus på levekår og inkluderingsproblematikk, polariseringstendenser og konsekvenser av "utenforskap".

– Det er tverrpolitisk enighet om at vi ønsker god helse og gode liv i hele befolkningen, uavhengig av sosial bakgrunn, språklige og kulturelle forutsetninger og landbakgrunn. Derfor er det viktig å følge med på levekårsutfordringene og legge til rette for likeverdige helse- og omsorgstjenester til alle, sier Arntzen.