Lørdagsuniversitetet Skien: De ukjente krigerne – Nordmenn i første verdenskrig

Staten Norge deltok ikke i første verdenskrig. Det gjorde derimot tusenvis av nordmenn. Eirik Brazier er historiker og førsteamanuensis på lærerutdanningen. Populærvitenskapelig foredrag.

30 Oct

Har du spørsmål?

De siste årene har Braziers forskning vært fokusert inn mot første verdenskrig og Norge. Dette har resultert i flere vitenskapelige og populærvitenskapeFørsteamanuensis Eirik Brazier holder foredrag på Lørdagsuniversitetet.lige bøker og artikler.

I tillegg arbeider han med flere forskningsprosjekt som blant annet inkluderer det britiske imperiet, norsk kolonihistorie, etterretningshistorie, og bruken av dataspill i undervisning.

– Et sted mellom 14 000 og 16 000 norskfødte menn og kvinner, stort sett norsk-amerikanere, deltok i første verdenskrig, de fleste på den allierte siden. Hvor mange av dem som døde, er vanskelig å slå fast med sikkerhet, men trolig et sted mellom 1000 og 2000, forteller Brazier.

Foredraget skildrer hvordan det var å være i kamp, virkningene av kjemisk krigføring og livet som norsk soldat i en fremmed krig.

Sist, men ikke minst, omhandler det hvordan veteranene taklet livet etter krigen.