Og hvordan kan man arbeide for at kunst og kultur i en kommune skaper gode oppvekstmuligheter for alle?
Foredraget tar utgangspunkt i et prosjekt som foredragsholder har vært engasjert i, der kulturskoler fra ti kommuner i Norge, Sverige og Danmark deltok.
«Kulturskolen som inkluderende kraft i lokalsamfunnet» - KIL - hadde også med ca 20 forskere fra disse tre landene, og det har vært arbeidet på mange måter for å legge til rette for at det inkluderende potensialet som ligger i kunst- og kulturarbeid gjennom kulturskolen kan utløses.
En antologi med innsikter fra prosjektet er under publisering, og foredragsholder har som redaktør for denne, og leder for forskergruppen et godt grunnlag for å dele erfaringer og kunnskap.
KIL-prosjektet munnet ut i at kommunene laget et felles nordisk KULTURSKOLEMANIFEST, der prinsipper og anbefalinger er gjort tydelige. Dette dokumentet er også sentralt i foredraget.
Anders Rønningen er frilans komponist og multimusiker, for tiden FoU-leder i Norsk kulturskoleråd og førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Han har også mange års erfaring fra Madagaskar, hvor han jobbet i lærerutdanning og med musikk.