Lørdagsuniversitetet Drammen: Brontë-søstrene: En viktoriansk tragedie

En populærvitenskapelig presentasjon av den viktigste og mest fascinerende litterære familien i britisk litteraturhistorie, og deres verk.

Har du spørsmål?

Fortellingen om de tre geniale Brontë-søstrene – og deres bror – gir et gripende innblikk i Englands kanskje mest kjente og myteomspunne litterære familie mot et bakteppe av viktoriatidens brutale virkelighet. Professor Peter Fjågesund. Portrett

Foredraget vil fokusere på hvilke muligheter som fantes for kvinnelige forfattere, på det fascinerende forholdet mellom romanene de skrev og livene de levde, og på spenningene mellom dem.

Peter Fjågesund er professor i britisk litteratur og kulturkunnskap, med doktorgrad fra Oxford University på forfatteren D.H. Lawrence.

Hans interesser: Britisk litteratur fra 1750-1930; anglo-skandinaviske forhold, reiselitteratur, polarhistorie, lokallitteratur, skjønnlitterær oversettelse, makrokulturhistorie, sentrum og periferi.