Lørdagsuniversitetet Horten: Bli kjent med Norge på 1800-tallet!

I dette spennende foredraget får du vite hvordan det var å bo i Norge på 1800-tallet. Populærvitenskapelig foredrag med professor i historie, Merethe Roos.

23 Apr

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Vi blir kjent med de store forandringene som samfunnet gikk gjennom i denne perioden, ikke minst når det gjelder sosiale forhold, økonomi og muligheter for den enkelte

Kanskje stifter du kjennskap med noen av dem som hadde stor betydning for utviklingen i århundret som du ikke har hørt om fra før? Bli med på en spennende reise i et viktig århundre! Merethe Roos - professor i historie - bilde av henne

Merethe Roos er professor i historie ved USN, og er spesialist på nyere norsk og nordisk historie, med særlig vekt på perioden mellom 1750 og 1945.

Hun er særlig interessert i skole- og utdanningshistorie, men har også jobbet med medisin- og teologihistoriske temaer.

Hun disputerte på en avhandling om forholdet mellom kirke, offentlighet og politikk i Danmark på slutten av 1700-tallet.