Lørdagsuniversitetet Kongsberg: Med røtter i Kongsberg: Anna Rogstad, en legendarisk feminist, skoleleder og stortingsrepresentant

Professor emeritus Willy Aagre har laget foredragskonseptet Legendariske lærerinner. Populærvitenskapelig foredrag.

07 May

Har du spørsmål?

Her trekker han fram skoleprofiler som Anna Rogstad, Anna Sethne, Helga Eng, Tilla Valstad og Margrethe Munthe. Disse kvinnene var kreative fornyere av den norske skolen i årene mellom 1880 og 1940.

På Kongsberg bibliotek vil Aagre legge hovedvekt på Anna Rogstad, ikke minst fordi hun har dype røtter i distriktet. I foredraget blir tilhørerne nærmere kjent med hva hun utrettet, både som skole- og organisasjonsleder, forfatter og uredd samfunnsdebattant.

Willy AagreAagre er professor i pedagogikk. Han har vært tilknyttet Universitetet i Sørøst-Norge og dets forløpere siden 1990 og har undervist i emner som pedagogisk historie, ungdomskunnskap, fritidspedagogikk, karriereveiledning og vitenskapsteori.

I løpet av de tre siste tiårene har han skrevet en rekke bøker og artikler som har vært mye i bruk innenfor høyere utdanning. Aagre har lang erfaring i det å popularisere vitenskapelige temaer som med sin fengende form treffer tilhørerne, uansett hva slags bakgrunn de har.