Lørdagsuniversitetet Kongsberg: Trening som medisin

Hva virker trening mot, og hvorfor? Hvorfor trening virker i et fysiologisk perspektiv, spør Eva Maria Støa. Populærvitenskapelig foredrag.

Har du spørsmål?

Eva Maria StøaForestill deg følgende; på bordet foran deg ligger en pille. Denne pillen vil i løpet av tre måneder redusere din fysiologiske alder med ti år.

Den påvirker genene dine slik at oppbygging av kroppens bestanddeler fungerer bedre. Den forebygger hjerte- og karsykdom som høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og slag, samt type 2 diabetes, fedme og tolv forskjellige typer kreft.

Den bedrer immunforsvaret ditt, gir deg bedre blodfettsammensetning, styrker skjelettet ditt og gir deg høyere energiomsetning og fettforbrenning.

Også topper den det hele med å gi deg økt konsentrasjon, bedre appetitt, samt fysisk og mentalt overskudd.

Ville du ha tatt den? Selvfølgelig. Det er bare en hake. Det finnes ingen slik pille. Resepten er derimot trening.

Eva Maria Støa tok doktorgraden på  "The effect of training intensity, age and diet on aerobic capacity and metabolic risk factors: testing procedures and training interventions."

Hun er førsteamanuensis ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving.