Lørdagsuniversitetet Notodden: Jeanne d’Arc: Jomfruen som reddet Frankrike

Hvem var egentlig Jeanne D’Arc? Hva slags verden levde hun i? Populærvitenskapelig foredrag med førsteamanuensis Karl Christian Alvestad.

Har du spørsmål?

Karl-Christian Alvestad - foto av ham.Hvem var egentlig Jeanne D’Arc? Hva slags verden levde hun i? Hvorfor ble hun dømt til å brennes på bålet?

Hvordan opplevde hennes omverden henne og hva kan hennes egne ord fortelle oss om hennes syn på sin egen tid?

Disse og flere spørsmål går vi nærmere inn på.

– Først og fremst vil vi lære mer om hvem jomfruen som reddet Frankrike var, men også hva slags tro hun hadde, hva slags samfunn hun levde i og hvorfor Frankrike i det hele tatt måtte reddes, sier Karl Christian Alvestad.

Foredraget ser nærmere på jomfruens liv og samtid, og vil gjennom hennes egne ord og vitnesbyrd forsøke å forstå Jeanne og tiden hun levde i.

Karl Christian Alvestad er førsteamanuensis i samfunnsfag. Han har en doktorgrad i historie fra University of Winchester i Storbritannia, og en master og bachelor i historie fra samme sted.

Han forsker på bruken av middelalderen i moderne kultur, på vikingtidens politiske historie, og skeiv historie.