Lørdagsuniversitetet Porsgrunn: Foreldre nå til dags - foreldreskap i fortid og nåtid

Professor Ellen Schrumpf holder foredrag på Lørdagsuniversitetet. Foto av henne på kontoret.

Professor Ellen Schrumpf ser på foreldrerollen fra 50-tallet og frem til i dag. Populærvitenskapelig foredrag.

19 Feb

Har du spørsmål?

Foredraget tar utgangspunkt i barndomsminner fra 1950-tallet og gir en beskrivelse av etterkrigstidas ukontrollerte og «frie» barndom.

1950-tallets foreldreskap blir også sammenholdt med vår tid da foreldre blant annet beskrives som «curlingforeldre» og «helikopterforeldre», altså foreldre som skjermer og overvåker barna. Hvorfor og hvordan har vår tids foreldreskap blitt så forskjellig fra 1950-tallets? Dette spørsmålet belyses i foredraget.

Professor Ellen Schrumpf er historiker med særlig kompetanse innenfor barndomshistorie, samt lokal- og regionhistorie knyttet til Porsgrunn by og Vestfold og Telemark fylke.