Lørdagsuniversitetet Porsgrunn: Kryptovaluta, Bitcoin og Blokkjeder

Kryptovaluta er omgitt av myter og misforståelser. Dosent Lasse Berntzen har de siste årene arbeidet med blokkjedeteknologi innenfor energisektoren. Populærvitenskapelig foredrag.

Har du spørsmål?

Kryptovaluta er omgitt av myter og misforståelser. Er kryptovaluta et verktøy for kriminelle organisasjoner? Er kryptovaluta en rask vei tiDosent Lasse Berntzenl å bli rik? Medfører kryptovaluta høy risiko?

De fleste forbinder kryptovaluta med Bitcoin, men kryptovaluta er mye mer enn Bitcoin. Teknologien som muliggjør Bitcoin og annen kryptovaluta heter blokkjeder.

En blokkjede omtales ofte som åpen, uforanderlig hovedbok. En transaksjon som er registrert i blokkjeden kan ikke endres eller fjernes. Blokkjeder har mange bruksområder utover kryptovaluta.

Foredraget gir en innføring i kryptovaluta og Bitcoin, og viser de nye mulighetene blokkjeder gir for å skape et mer transparent samfunn.

Lasse Berntzen er dosent i informasjonssystemer ved USN Handelshøyskolen, og har de siste årene arbeidet med blokkjedeteknologi innenfor energisektoren.