Lørdagsuniversitetet Ringerike: Energiøkonomisering og fornybar energi. Hva er viktig og hva er riktig?

Lars Erik Øi holder foredrag på Lørdagsuniversitetet.
Lars Erik Øi holder foredrag på Lørdagsuniversitetet. Kopirett: USN

Hva bør vi gjøre privat, nasjonalt eller globalt for å møte energiutfordringene i et grønt skifte? Populærvitenskapelig foredrag ved instituttleder Lars Erik Øi.

26 Feb

Har du spørsmål?

Vi skal selvfølgelig effektivisere energibruken og øke produksjonen og bruken av fornybar energi. Men det er mange spørsmål og dilemmaer.

Skal vi velge det mest miljøvennlige eller det billigste alternativet? Skal vi legge ned arbeidsplasser som gir store utslipp? Skal vi eksportere miljøvennlig energi? Er el-bil miljøvennlig?

I foredraget stilles det mange spørsmål og det gis noen svar.

Lars Øi er sivilingeniør i kjemiteknikk med doktorgrad på CO2-fangst. Han underviser i prosessteknikk, kjemi, termodynamikk, gassrensing og energioptimalisering på USN.