Lørdagsuniversitetet Ringerike: Er det for jævlig å være ung i dag?

Professor emeritus Willy Aagre går i dette foredraget nærmere inn på spørsmålet om hva ungdom er, og hvorfor ungdommer ikke sjelden utsettes for bastante og negative generaliseringer, både av skolen og voksensamfunnet for øvrig. Populærvitenskapelig foredrag.

26 Mar

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Tittelen på foredraget spiller på en kjent tysk ungdomsbok fra 1980-tallet, «Å være ung er for jævlig.»

Aagres eget doktorgradsarbeid handlet blant annet om ungdomskultur, ungdomshistorie og ungdomsforskning.

Han går i foredraget nærmere inn på spørsmålet om hva ungdom er og hvorfor ungdommer ikke sjelden utsettes for bastante og negative generaliseringer, både av skolen og voksensamfunnet for øvrig. Willy Aagre

– De teoretiske perspektivene jeg bygger på er i stor grad hentet fra psykologi, antropologi, sosiologi og kulturstudier. Temaet vil bli behandlet på tvers av ungdomsarenaer som skolen, hjemmelivet og fritidsaktiviteter, sier Aagre.

Willy Aagre er professor i pedagogikk. Han har vært tilknyttet Universitetet i Sørøst-Norge og dets forløpere siden 1990 og har undervist i emner som pedagogisk historie, ungdomskunnskap, fritidspedagogikk, karriereveiledning og vitenskapsteori.

I løpet av de tre siste tiårene har han skrevet en rekke bøker og artikler som har vært mye i bruk innenfor høyere utdanning. Aagre har lang erfaring i det å popularisere vitenskapelige temaer som med sin fengende form treffer tilhørerne, uansett hva slags bakgrunn de har.