Lørdagsuniversitetet Skien: Skeive liv gjennom 3000 år: en reise i skeiv historie

Førsteamanuensis Karl Christian Alvestad tar oss med på en reise gjennom 3000 år av vestens historie sett igjennom øynene på et utvalg skeive (LGBTQ+) individer. Populærvitenskapelig foredrag.

Har du spørsmål?

Alvestad utforsker hvordan det har vært å være skeiv opp igjennom århundrene. Reisen vil ta turen innom antikkens Hellas og Roma, vikingtidens Norden, middelalderens London og 1800-tallets vestlige storKarl-Christian Alvestad - foto av ham.byer.

Underveis vil foredraget fokusere på hvordan samfunnet til forskjellige tider har forholdt seg til skeive og deres identitet, og hvordan vi kan gjenkjenne skeive liv i fortiden for å få en bedre forståelse for vår egen historie og samtid.

Karl Christian Alvestad er førsteamanuensis i samfunnsfag. Han har en doktorgrad i historie fra University of Winchester i Storbritannia, og en master og bachelor i historie fra samme sted.

Han forsker på bruken av middelalderen i moderne kultur, på vikingtidens politiske historie, og skeiv historie.