Lørdagsuniversitetet Kongsberg: Klassesamfunn i krimfiksjon

Har du tenkt over hvordan sosiale klasser strukturerer vår oppfatning av kriminalitet og forbrytere på den ene siden, og etterforskning og etterforskere på den andre siden? Populærvitenskapelig foredrag med universitetslektor Nadji Aïssa Khéfif .

28 Oct

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

På grunnlag av en forholdvis allmenn kunnskap om krimfiksjon, viser dette foredraget hvordan sosiale klasser strukturerer vår oppfatning av kriminalitet og forbrytere på den ene siden, og etterforskning og etterforskere på den andre siden.

Det hevdes ofte at klasseforskjeller ikke finnes i Norge. Men i et land der krimfiksjon er en veldig populær form for underholdning, i påske og ellers, kan sosiale klasser neppe sies å være fraværende.

Hvis vi ikke befinner oss i dem, befinner de seg i hvert fall i oss, ved hjelp av detektiver som, for eksempel, Sherlock Holmes og Hercule Poirot, og kriminelle som, for eksempel, Jack the Ripper og Zodiac.Bilde av Nadji Aïssa Khéfif

Dette foredraget vil mane fram disse karakterene og flere for å stille krimfiksjon i et bevisstgjørende sosiologisk lys.

Nadji Aïssa Khéfif er sosiolog og universitetslektor i samfunnsfag ved campus Notodden. Han er fransk og har et hovedfag i sosiologi fra NTNU.

Han har forsket på innvandring, og i de siste årene har utvidet sin interesse for forholdet mellom bevegelsesfrihet og sosiale normer ved å skrive populærvitenskapelige artikler om hvordan sosiale skillelinjer strukturerer populærkultur og ungdomsbevegelser.

Blant disse artiklene finnes det, for eksempel, Nasjonale rockere: Johnny og Åge (2018), publisert på Ballade.no, Profetinnenes tid (2019), publisert i netttidsskriftet Under Arbeid, og Ballettens smeltende isfjell (2018), publisert på Scenekunst.no.