Lørdagsuniversitetet Notodden: Drikkeskikker i Telemark

Professor Ellen Schrumpf holder foredrag på Lørdagsuniversitetet. Foto av henne på kontoret.

Var telemarkingene bærere av helt spesielle drikkeskikker? Professor Ellen Schrumpf ser på drikkeskikker i Telemark. Populærvitenskapelig foredrag.

02 Dec

Har du spørsmål?

Foredraget tar for seg hvordan konsumet utviklet seg i Telemark på 1800-tallet etter at brennevinsloven av 1816 gjorde brennevinsbrenningen på bygdene fri.

Det dreier seg om konsum og drikkeskikker i byer og bygder, i kyst-fylket og indre deler av fylket, i overklassen og blant bønder og bygdenes og byenes underklasse.

Spørsmålet er om telemarkingene var bærere av helt spesielle drikkeskikker.

Professor Ellen Schrumpf er historiker med særlig kompetanse innenfor barndomshistorie, samt lokal- og regionhistorie knyttet til Porsgrunn by og Vestfold og Telemark fylke.